Artskunnskap i læreplanen En sammenlikning av læreplanens vinkling av artskunnskap i LK06 og LK20
Abstract
Det er i denne studien forsøkt kartlagt hvilken plass artskunnskap har i den norske læreplanen forbarneskolen. Det er gjennomført en dokumentanalyse av læreplanverket fra 2006 og 2020 for å kunnesammenlikne likheter og ulikheter med tanke på artskunnskap. Datamaterialet har blitt hentet fraplanenes overordnede/generelle del, samt fagplanene for naturfag, begrenset til det som gjelder 1-7.trinn. Hensikten med studien er å kartlegge hvordan artskunnskapen kommer frem og undersøkeeventuelle forskjeller med tanke på innhold, mengde og kunnskapsnivå. For å oppnå dette er det tattfor seg to forskningsspørsmål:Hvilken plass har artskunnskap i fagfornyelsen 2020 (LK20) og kunnskapsløftet 2006 (LK06)?Hvilke forskjeller er det mellom artskunnskapen i de to læreplanene, med tanke på innhold, mengdeog kunnskapsnivå?Resultatene fra studien viser at artskunnskapsbegrepet må utvides for å kunne diskutere dens plass ilæreplanen. Det kommer frem at LK20s vide mål har et mer bærekrafts- og økologisk fokus fremforLK06 som har mer konkrete mål og et fokus på relasjon til naturen og forskningspraksis. Gjeldendelæreplan (LK20) har en ovenfra og ned vinkling til naturfaget, noe som viser seg å kunne hemme detdetaljorienterte. Resultatene viser også at artskunnskap ikke har en gitt plass i noen av læreplanene,men at artskunnskapen har potensiale til å lære elevene de overordnede målene i læreplanen. Verbene inaturfagsplanene er analysert etter Blooms taksonomi og viser til at kunnskapsnivået i LK20 er noehøyere enn i LK06. Det diskuteres potensialet artskunnskap har for utvikling av en relasjon til naturen,naturglede, forståelse for biologisk forskning og evnen til å ta bærekraftige valg.