Lemuu og dragestormen : en interaktiv bildebok
Abstract
I dette entreprenørielle utviklingsarbeidet har jeg utviklet bildeboken “Lemuu og dragestormen”. Det didaktiske produktet består av den interaktive bildeboken og lærerveiledning. Boken er rettet mot elever på førstetrinn. Oppgaven undersøker følgende problemstilling:
Hvordan kan en interaktiv bildebok bidra til engasjement i høytlesningssituasjonen for begynneropplæringselever?
Norske elevers leseferdigheter er mye omtalt, og resultatene fra PIRLS 2021 viser at både leseferdigheter og tid elever på lesing, er på vei nedover. Jeg gjør rede for hvordan høytlesning av bildebok kan være et bidrag i skolens arbeid med å motarbeide denne trenden. I lærerveiledningen gis det praktiske råd om lesing av denne litt utradisjonelle bildeboken, samt veiledning på hvordan læreren kan tilnærme seg en litterær samtale.
Metoden som er brukt for å utvikle produktet er pedagogisk designforskning. Jeg har gjennomført to sykluser med fasene utvikling, utprøving og redesign. Dataene er samlet inn fra observasjoner av høytlesning i klasserommet, og fra intervjuer med elever og lærere. Analysene er inspirert av tematisk analyse; en metode for å identifisere, analysere og rapportere funn i dataene (Braun & Clarke, 2006, s. 6). Analysen er gjort for å forstå leseengasjement, med fokus på hva som påvirker engasjementet, som har blitt lagt til grunn valg for redesign av produktet.
Noen funn som har resultert i endringer i produktet blir presentert i oppgaven. Noen funn vil også bli presentert i den muntlige delen av oppgaven.
Nøkkelord: Høytlesning, bildebok, leseengasjement, multimodalitet, begynneropplæringselever, pedagogisk designforskning