Norskdidaktiske Perspektiver på Kjønnsforskjeller i Lesing: En litteraturgjennomgang
Abstract
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er den utdanningspolitiske debatten som i lang tid har vinklet kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner til en samfunnsdebatt der guttene presenteres som «skoletapere». I denne debatten er det uttrykt bekymring for hvilke konsekvenser dette har for guttenes videre muligheter for mestring av eget liv. Denne vinklingen er en form for systemkritikk av skolen som institusjon, og fører med seg en diskusjon om at skolen er blitt feminisert og dermed for dårlig tilpasset guttene som elevgruppe. I kjølvannet av denne debatten er det etterspurt årsaksforklaringer til kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner av ekspertutvalg, nasjonalt utnevnte rapporter og utdanningsforskning. Det er imidlertid en rekke forklaringsmodeller som presenteres, men et mindretall av disse kommer med didaktisk håndterbare bøtemidler for å redusere kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner. Det er heller ikke én forklaringsmodell som på egenhånd evner å favne kompleksiteten i utfordringene knyttet til kjønnsforskjellene i skolen.Denne litteraturstudien tar utgangspunkt i både norsk og internasjonal forskning som viser at jentene presterer høyere enn guttene i alle fag, utenom kroppsøving. I denne oppgaven er det lagt vekt på lesing som grunnleggende ferdighet, siden det er her kjønnsforskjellene er mest vesentlige. Et ytterligere argument for vektleggingen av kjønnsforskjellene i lesing, er fagfornyelsens fremheving av denne ferdigheten. Det finnes et grundig dokumentert forskningsgrunnlag som understreker hvordan lesing kan fungere som en portvokter for alle skolens fag og all læring, der mangel på lesekompetanse kan føre til at enkelte elever ikke får tilgang til å realisere sitt læringsutbytte. Denne litteraturgjennomgangen avdekker flere faktorer som har relevans for gutters lesekompetanse, inkludert mangel på leseridentitet, iboende læringsmotivasjon, kjønnsidentitets uttrykk og ulike kjønnsstereotypiske bias som oppstår i menneskelige relasjoner.