Kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet. De praktisk-estetiske fagene får en mindre rolle sammenliknet med basisfagene norsk, matematikk og engelsk. Som grunnskolens femte største fag, påpeker flere lærere i studien til Nielsen og Lepperød at lærere og ledelsen på skolen ikke vektlegger kunst og håndverk. Problemstillingen er fordelt til to forskningsspørsmål. Første spørsmål ser på hva lærere fra studien legger i begrepet «tverrfaglighet». Det andre spørsmålet ser på lærernes synspunkter om kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter. Empirien er hentet ut ifra en kvalitativ og kvantitativ metode. Den kvalitative metoden er intervju av tre faglærere i kunst og håndverk. Den kvantitative metoden er en spørreundersøkelse utført med lærere som underviser på mellomtrinnet i de skolene intervjustudiene ble gjennomført. Analyseprosessen tar som utgangspunkt noen av trinnene i Braun og Clarke sin tematiske analyse. Resultatene fra analysen drøftes mot teorigrunnlag. Drøftingen resulteres med at de praktisk-estetiske fagene blir nedprioritert ved tverrfaglige prosjekter, og generelt i skolen. Informantene nevner at basisfagene får et økt fokus, noe som bidrar til at de praktisk-estetiske fagene får en mindre rolle. Selv om deltagerne fra spørreundersøkelsen nevner at faget blir inkludert ved tverrfaglige prosjekter, resulteres det med at basisfagene er fag som prioriteres i første omgang. Kunst- og håndverksfaget har viktige bidrag som blant annet at elever arbeider med ulike materialer, det er et godt eksempel på «Learning by doing» av Dewey, og utvikling av ferdigheter som hverdagen består av. Dermed er det viktig å styrke faget, og generelt de praktisk-estetiske fagene. Dessuten viser det seg at lærere har en lik og ulik definisjon på hva begrepet tverrfaglighet innebærer. Formålet med denne masteroppgaven er et bidrag til å kunne øke kunst- og håndverksfagets betydning på skolen. Det innebærer blant annet å tydeliggjøre fagets viktige sider ved opplæringen.
Nøkkelord: Kunstens posisjon, estetikk, praktisk-estetisk, tverrfaglighet, flerfaglighet, tema- og prosjektarbeid, «learning by doing», dybdelæring, fenomenologi.