Elever med norsk som andrespråk leser tegneserieromanen Sult (Ernstsen, 2019)
Abstract
Dette er en kvalitativ klasseromsstudie som undersøker hvordan andrespråkselever på videregående leser, tolker og diskuterer Martin Ernstsens tegneserieadaptasjon av 1800-tallsteksten Sult av Knut Hamsun. To forskningsspørsmål danner grunnlaget for analysen: 1. Hvordan fungerer multimodaliteten i Sult som stillas for å tilgjengeliggjøre innholdet i tegneserieromanen for elevene? 2. Hvordan fungerer elevstyrte gruppesamtaler om tegneserieromanen Sult som stillas for elevenes forståelse og språklige utvikling?Det teoretiske grunnlaget for oppgaven inkluderer teori om multimodale tekster og hvordan modalitetene verbaltekst og bilder kan kombineres, i tillegg til teori om andrespråksinnlæring og sosiokulturell læringsteori.Datamaterialet består av transkripsjoner av fire elevstyrte gruppesamtaler med tre til fire elever per gruppe.Analysen viser at ulike modalitetskombinasjoner spiller inn på hvor godt multimodaliteten i tegneserieromanen fungerer som stillas. Forsterkende kombinasjoner hvor bilder og verbaltekst bygger på hverandre, hjelper elevene med å forstå narrativet til tross for utfordrende verbaltekst. Derimot fungerer ikke multimodaliteten like godt som stillas i gjensidig avhengige og bildebestemte kombinasjoner, hvor modalitetene ikke støtter hverandre. Dessuten kreves både gode språkkunnskaper og visuell tolkningskompetanse for å kunne forstå helheten i den multimodale teksten.Elevene gir hverandre både språklig støtte og hjelp med tolkninger i gruppesamtalene. Bruk av transspråking og andre mellomsspråklige strategier bidrar til å opprettholde kommunikasjonen og forståelsen i gruppene.Studien fremhever at man i slike undervisningsopplegg behøver en aktiv lærerrolle og opplæring i hvordan man skal lese tegneserier. I tillegg er det nødvendig med innlæring av vokabular og metaspråk i en førlesningsfase.Studien melder seg inn i en metodedebatt om litteraturdidaktikk for andrespråkselever, og peker på behovet for videre forskning på bruk av multimodale og tilpassede klassiske tekster i denne sammenhengen, spesielt med tanke på elevers motivasjon, ordforråd og leseforståelse.