Mobbingens sider En komparativ studie av Bobla og Berre hopp!
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg analysert hvordan to barneromaner tematiserer mobbing. Primærverkene jeg har undersøkt er Bobla som skrevet av Siri Pettersen og Berre hopp! som er skrevet av Åshild Moldskred. Jeg har utført en nærlesing av primærverkene og gjennom en skjønnlitterær analyse undersøkt hovedkarakterene Kine og Ingeborg. I denne analysen vektlegger jeg særlig bruk av tekstorientert psykoanalyse og bruk av symboler i det litterære materialet. Analysen er først delt inn i to karakteranalyser av hovedkarakterene der jeg undersøker bruk av fortellerstemme, miljøskildringer, karaktertrekk, symbolbruk og individualiseringsprosesser. Deretter går analysen over i en komparativ, tematisk analyse som igjen er delt inn i fire underkategorier. Disse kategoriene består av kontraster som får frem hvordan bøkene fremstiller det komplekse temaet mobbing på ulike måter. Motsetningsforholdene som tematiserer mobbing i bøkene består av 1) utenforskap, fellesskap og tilhørighet, 2) ensomhet og vennskap, 3) annerledeshet og selvtillit, og 4) frykt og mot.
Teorien jeg har valgt å for å belyse problemstillingen er teori om litterære karakterer, fortellerstemme, realisme og fantastikk, tekstorientert psykoanalyse, symbol som litterært virkemiddel, og til slutt teori om mind-modelling og empati. Resultatene ser litterære sitater og parafraseringer fra romanen i lys av denne teorien, der tankereferat, skildringer og handlingsreferat står i fokus. Funnene viser hvordan Bobla og Berre hopp! tematiserer mobbing, og blir i det avsluttende kapittelet knyttet opp mot teorien om mind-modelling og empati i skolesammenheng.
Nøkkelord: barnelitteratur, mobbing, karakteranalyse, tematisk analyse, tekstorientert psykoanalyse