Lærere og skoleledelsen: forventninger og støtte i profesjonsfellesskapet. En kvalitativ studie av lærernes forventninger til skoleledelsen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162622Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker lærernes forventninger til skoleledelsen og deres egen leder, med fokus på hvilke arbeidsoppgaver og roller skoleledelsen har i deres daglige arbeid. Problemstillingen er formulert som: "Hvilke forventninger har lærere til skoleledelsen?" Forskningsspørsmålene inkluderer hvilke behov lærere har for støtte i sin profesjonelle praksis, og hvordan ledelsen støtter felles læring og utvikling. Studien benytter en kvalitativ forskningsmetode, hvor det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire lærere som jobber på barneskole. Denne metoden ble valgt for å få en dypere forståelse av lærernes personlige meninger og erfaringer. Dataene ble analysert ved hjelp av tematisk innholdsanalyse, hvor materialet ble systematisk kodet og kategorisert for å finne mønstre og temaer som kunne svare på problemstillingen.
Funnene viser at lærerne ønsker mer involvering i beslutningsprosesser og en sterkere støtte fra ledelsen i deres daglige arbeid. Det ble rapportert variasjon i hvordan ledelsen støtter lærernes personlige utvikling, med noen lærere som opplevde god oppfølging og tilbud om videreutdanning, mens andre følte noe mangel på støtte. Lærerne uttrykte også et ønske om mer aktiv deltakelse fra ledelsen under felles møter. Konklusjonen for denne oppgaven er at lærere har en klar forventning om at ledelsen skal være tilgjengelig og gi støtte i arbeidet deres. De ønsker mer inkludering i beslutningsprosesser og bedre muligheter for faglig utvikling. Studien fremhever behovet for videre forskning på rela-sjonen mellom lærere og skoleledelse for å forbedre arbeidsmiljøet og effektiviteten i skolen.