• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et logrende verktøy: Hundeassistert pedagogikk og dens innvirkning på utviklingen av sosiale- og relasjonelle ferdigheter hos elever.

Drabløs, Anna Guro
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162621
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [564]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven fokuserer på hundeassistert pedagogikk (HAP), og hvordan dette kan benyttes som et verktøy for å utvikle elevers sosiale- og relasjonelle ferdigheter. HAP er en strukturert og målorientert intervensjon, hvor hunder blir brukt i pedagogisk praksis for å hjelpe elever med å oppnå faglige, kognitive og sosiale mål. Basert på formålet med studien,og hensikten bak HAP, er problemstillingen for oppgaven formulert som følgende: "Hvordan kan hundeassistert pedagogikk (HAP) benyttes som et verktøy for å utvikle elevers sosiale og relasjonelle ferdigheter?".

I Norge finnes det pedagoger og hunder som er spesialtrent og sertifisert til å praktisere HAP. Det eksiterer også noe nasjonal forskning på området. Til tross for at det finnes nasjonal forskning og pedagoger som bruker HAP, betraktes HAP fremdeles som et relativt nytt og ukjent felt i skolesammenheng her til lands. Internasjonalt er imidlertid bruken av hunder i pedagogiske settinger mer utbredt, og det er gjort omfattende forskning på effekten av hund i pedagogisk praksis.

Gjennom kvalitative intervjuer med tre aktører innenfor feltet, har oppgaven undersøkt

hvordan hunder kan bidra til utviklingen av elevers sosiale- og relasjonelle ferdigheter.

Resultatene fra studien indikerer at HAP kan være en verdifull ressurs som fremmer

selvregulering, empati, samhandling, anerkjennelse, kommunikasjonsferdigheter og glede hos elevene. Studien peker også på betydningen av organisatoriske forhold rundt praksisen, inkludert dialog og samarbeid med teamet rundt eleven, hensyn til allergier og ivaretakelse av dyrevelferd.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit