Må man alltid fargelegge det samiske flagget?
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg vurdert hvordan lærere utvikler undervisningsopplegg i samiske temaer, og hvilke muligheter og utfordringer lærerne erfarer underveis i dette arbeidet. Målet med studien var å finne ut av hva som skal til for at lærere utvikler og gjennomfører engasjerende undervisningsopplegg om samiske emner i den nasjonale læreplanen. Gjennom forskningsarbeidet har jeg fått en bredere forståelse av hvilken plass det samiske innholdet har i både lærerutdanningen og grunnutdanningen.
Studiens problemstilling er:Hvordan kan lærere utvikle engasjerende undervisningsopplegg om samiske emner i den nasjonale læreplanen, og hvilke muligheter og utfordringer opplever de i undervisningen?
For å besvare problemstillingen har jeg benyttet et kvalitativt forskningsdesign inspirert av aksjonsforskning. Informantene mine er to lærere som jobber på en skole på Østlandet. Datainnsamlingen inkluderte semistrukturerte intervjuer med lærerne og delvis deltakende observasjon av undervisningen.
Informantene uttrykker begge sin bekymring for manglende kompetanse på dette feltet. Til tross for at grunnskolelærerutdanningens rammeplan legger opp til at studenter skal ha tilstrekkelig kompetanse for å undervise om samiske forhold, avdekker lærernes erfaringer et gap mellom intensjon og virkelighet. Denne usikkerheten fører ofte til at lærerne støtter seg på lett tilgjengelige, men ikke kvalitetsikrede nettressurser. Dette kan resultere i formidling av stereotypiske, feilaktige eller støtende opplysninger. Slik både tidligere forskning og denne studien viser, er det en tydelig mangel på kompetanse om samiske temaer blant lærere, noe som resulterer i at mange elever ikke mottar tilstrekkelig undervisning på området.