Læreres forståelse og bruk av lek i undervisning av tallforståelse
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er lek og lekende tilnærminger i matematikkfaget. Studien fokuserer på fire læreres meninger og tanker om lek i arbeidet med tallforståelse i førsteklasse. Forskningsspørsmålene som belyses i denne oppgaven er: Hvordan forstår lærere lek og lekens betydning i arbeidet med tallforståelse i førsteklasse? og Hvordan beskriver lærere at tar de i bruk lek og lekende tilnærminger i arbeidet med tallforståelse i førsteklasse?
For å undersøke forskningsspørsmålene har jeg benyttet intervju og observasjon. Lærerne i studien underviser alle i førsteklasse og de bruker lek i matematikkundervisningen sin. Resultatene er analysert etter konvensjonell og teoridrevet innholdsanalyse. Her kom det frem at lærerne forklarte lek som et vidt begrep og det var litt ulikt hvordan de fortalte om elevenes tanker om hva som er lek. Lærerne trakk frem at det var mange fordeler med lek, og tre av lærerne mente at det var få eller ingen utfordringer med lek. Den siste læreren mente det var en del utfordringer med bruk av lek i matematikkundervisningen. Det er viktig å påpeke at lærerne underviste ulike klassestørrelser, og denne læreren har en betraktelig større klasse enn de andre. Alle lærerne mente selv at de brukte mye lek i matematikk. Her er det viktig å være oppmerksom på at dette kan være påvirket av at de forklarer lek som et vidt begrep. Lærerne følte på lite press når det gjaldt kompetansemål, testing og forventninger om faglige mål fra ledelsen. De fortalte også at de benytter mer lek i førsteklasse, sammenlignet med eldre trinn.
Resultatet viser at lærerne mente at tallforståelse var et viktig tema å jobbe mye med. De fortalte at matematikk handlet for det meste om tallforståelse i førsteklasse. Tallforståelsen mente de var viktig for videre matematikk og at alle elevene måtte jobbe med den når de begynte på skolen, uavhengig av kunnskap elevene hadde fra før. I både intervjuene og observasjonene så jeg at lærerne benyttet en del lekende matematikk i matematikkundervisningen sin, men lite matematisert lek.