Innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer og meninger om innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving
Description
Full text not available
Abstract
Dette er en masteroppgave skrevet ved lærerutdanningen på OsloMet – Storbyuniversitet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere oppfatter innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving, og hovedproblemstillingen er:
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen?
Med utgangspunkt i hovedproblemstillingen er det blitt utarbeidet tre underproblemstillinger som er gjennomgående kategorier i resultatet og drøftingen, disse tre er:
i Hva legger kroppsøvingslærere i begrepet innsats?
ii Hvilke tanker har kroppsøvingslærere om innsats som er vurderingsgrunnlag?
iii Hvordan vektlegger kroppsøvingslærere innsats når de vurderer?
Oppgaven er basert på kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Intervjuene er med fem lærere som jobber som kroppsøvingslærere i ungdomsskolen. Intervjuene baserer seg på lærerne sin erfaring og deres meninger. Det teoretiske perspektivet i oppgaven er Goodlads læreplanteori. I tillegg er det tatt i bruk læreplaner og lovverk som er aktuelle for oppgaven.
Studien viser at kroppsøvingslærere ser ut til å være positive til innsats som en del av vurderingsgrunnlaget, til tross for noen få ulikheter. Deres definisjon på innsats har mange likhetstrekk. De typiske beskrivelsene er i utgangspunktet å gjøre sitt beste og øve-vilje, men det kommer også frem at det ene intervjuobjektet verdsetter at elevene svetter, noe som skiller seg fra de andres svar.
Ut ifra intervjuobjektenes svar virker det som at innsats er det viktigste elementet i vurderingen og at de oppfatter det som positivt, samtidig som det også viser seg at ferdigheter fortsatt vektlegges når lærerne skal vurdere. Det avdekkes samtidig noen variasjoner som kan resultere i ulik vurderingspraksis i skolene.
Nøkkelord: kroppsøving, kroppsøvingslærere, innsats, vurdering, ungdomsskole, læreplan.