Tilrettelegging av musikkundervisning: En empirisk studie av tre musikklæreres tilrettelegging av musikkundervisningen for elever med udiagnostiserte atferdsvansker på første og andre trinn.
Abstract
Som lærer i musikkfaget fins det mange aspekter ved undervisningen man skal ta hensyn til. Til tross for at faget har en tendens til å kunne fremme uro, er det lærerens ansvar å tilrettelegge undervisningen for alle elever, uavhengig av forutsetninger. Denne masteroppgavens hensikt, er å sette søkelys mot arbeidet med tilrettelegging av undervisningen for elever med udiagnostiserte atferdsvansker i musikkfaget. Problemstillingen for oppgaven er derfor formulert som følger: Hvordan kan lærere tilrettelegge musikkundervisningen for elever med udiagnostiserte atferdsvansker på første og andre trinn? Studien dreier seg derfor om hvilke tiltak man som musikklærer kan ta for å fremme trivsel, motivasjon og danning for elevene som viser tegn til utfordringer med selvregulering og impulskontroll i første og andre klasse. Disse tiltakene vil ikke nødvendigvis kun være til fordel for enkelteleven med atferdsvansker, men vil også kunne gagne de andre elevene i klassefellesskapet. Resultatene av dette forskningsprosjektet vil være basert på intervju med tre ulike musikklærere, i lys av relevant litteratur innen fagfeltet. Et av hovedfunnene i studien er å tilpasse aktivitetene i musikkundervisningen ut ifra hva elevene med atferdsvansker har behov for. Sosialt samspill har også mye å si for elevens trivsel og utvikling, og bør arbeides med i forebyggingen av uønsket atferd i musikkundervisningen.