Matematikklæreres tilrettelegging for dynamiske tankesett og utfordringssøking på mellomtrinnet: Utforskning av praksis og løsning av utfordringer
Abstract
Studien tar utgangspunkt i funn fra PISA 2022, som viser en nedgang i norske elevers matematikkprestasjoner og økt matematikkangst (Jensen et al., 2023). Jeg undersøker hvordan lærere legger til rette for dynamiske tankesett blant elevene, med fokus på å motivere dem til å søke utfordringer og utvikle utholdenhet i møte med dem. Problemstillingen er som følger: «Hvordan tilrettelegger matematikklærere på mellomtrinnet for å fremme dynamiske tankesett og utfordringssøking blant elevene?».For å besvare min problemstilling, ble det gjennomført fire individuelle kvalitative intervju med matematikklærere på mellomtrinnet. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og ble analysert ved hjelp av en induktiv analysemetode. Funnene viser at informantene hovedsakelig arbeider mye med å skape indre motivasjon, som skal resultere i innsats. Videre bruker de mye tid på å planlegge oppgaver og opplegg der innsatsen til elevene skal resultere i mestring. De er også bevisste på å ruste elevene med strategier, og de arbeider så godt de kan for å gi elevene tilstrekkelig støtte. De synes det er spesielt krevende å snu tankesettet og fremme utfordringssøking hos de svakeste elevene. Årsaken innebærer at det er krevende å tilrettelegge for mestringsopplevelser hos dem. Mangelen på ressurser, i form av tettere oppfølging og manglende motivasjon hos elevene, bidrar til denne utfordringen.Lærernes uttalelser antyder at de kanskje ikke alltid har et bevisst forhold til om de sterkeste elevene har dynamiske tankesett. Det er mulig at enkelte har statisk tankesett og oppfatter seg selv som "smarte", uten å tro på at evner kan utvikles gjennom innsats, strategier og støtte. På den andre siden, er lærerne bevisst på å gi elevene erfaringer med at innsats, strategier og støtte, kan føre til forbedring i matematikkforståelse og prestasjoner. I tillegg prater de med elevene og arbeider med å skape holdninger der elevene har tro på seg selv og utvikling av deres evner. Denne praksisen samsvarer med utviklingen av dynamiske tankesett. Andre generelle utfordringer er å ha et så stort spekter av elever i klasserommet, for liten tid til å hjelpe alle elevene, og å skape rett motivasjon og holdninger hos elevene. Det kommer tydelig frem at dagens elever har dårlig tålmodighet og trives med å velge minste motstands vei. Lærerne reflekterer over at de selv og deres praksis har forbedringspotensial. Samtidig gir de utrykk for at mer ressurser, spesielt rettet mot de svakeste elevene, er nødvendig for å forbedre trivsel og resultater i klasserommet.