Læreres implementering av programmering i grunnskolen: En systematisk litteraturgjennomgang av tilnærminger og utfordringer i Norge, Sverige og Danmark
Description
Full text not available
Abstract
Studien fokuserer fra et lærerperspektiv om integreringen av programmering og Computational Thinking (CT) i skoleundervisningen i Norge, Sverige og Danmark. Problemstillingen undersøker: Hvordan påvirker lærerne i Norge, Sverige og Danmark implementeringen av programmering og Computational Thinking (CT) i deres skoleundervisning og nasjonale læreplaner? En systematisk litteraturgjennomgang for å utforske felles tilnærminger, implementeringsstrategier og utfordringer.
Tre forskningsspørsmål som blir undersøkt:
Hvordan lærernes kunnskap om programmering påvirker integreringen av faget i skoleundervisningen og læreplanene.
Hvordan lærere implementerer CT i undervisningspraksisen
Hvilke felles utfordringer og strategier lærere møter når de implementerer programmering i grunnskolen i de tre landene.
Metode: For å besvare problemstillingen og de forskningsspørsmålene ble det gjennomført en systematisk litteraturgjennomgang basert på Perssons 6S-modell. Denne modellen strukturerer arbeidet gjennom seks steg: Spørre, Søke, Sortere, Syntetisere, Skrive, og Systematisere. Metoden innebærer en omfattende og nøye søkeprosess for å identifisere relevante studier, en kritisk vurdering av studiene for å sikre deres kvalitet og relevans, samt en grundig oppsummering av dataene for å bygge en helhetlig forståelse av hvordan programmering og Computational Thinking er integrert i skolesammenheng.
Resultatene viser at selv om Norge, Sverige og Danmark har gjort fremskritt i å integrere programmering i skolen, varierer tilnærmingene imellom landene. Dette reflekterer forskjellene i nasjonale læreplaner og lærernes implementeringsstrategier. Resultatene understreker at lærernes kunnskap om programmering sterkt påvirker hvordan faget blir integrert i undervisningen og at varierende grad av kunnskap og ressurser skaper utfordringer.
Nøkkelord: Integrering av programmering, Computational Thinking (CT), Norge, Sverige, Danmark, Implementeringsstrategier, Utfordringer, Kunnskap om programmering, Undervisningspraksis og Grunnskolen