Datasimuleringer i naturfag
Abstract
Skolen har et ansvar for å gi elever kompetanser for fremtiden. Disse kompetansene finner vi igjen i læreplanen i naturfag i kjerneelementet naturfaglige praksiser og tenkemåter som handler om at elevene skal utvikle kunnskap slik kunnskap blir til. Det er også et fokus på at man skal arbeide med kjerneelementet på autentiske måter. En måte å arbeide med kjerneelementet på en autentisk måte er å arbeide med datasimuleringer.Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan man kan trene på naturfaglige praksiser og tenkemåter ved å arbeide med datasimuleringer.For å operasjonalisere hensikten ble det utviklet to forskningsspørsmål:1. Hvilke naturfaglige praksiser og tenkemåter viser elever i arbeid med datasimuleringer?2. På hvilke måter viser elever tegn på naturfaglige praksiser og tenkemåter i arbeid med datasimuleringer?Det ble gjort opptak av elevers samtaler mens de arbeidet med datasimuleringer. Disse ble transkribert og deretter analysert ved hjelp av teoridrevet innholdsanalyse for å se etter tegn på naturfaglige praksiser og tenkemåter.Hovedfunnene er at elevene samler og bearbeider data, lager forklaringer, bruker og lager modeller, argumenterer og viser tegn til algoritmisk tenkning. Elevene får til å lage datasimuleringer som viser kunnskapen deres, har begynnende grad av å utvikle forklaringer og øver på programmering gjennomgående. Mye tyder på at elever synes det er vanskelig med forenklinger og å bruke datasimuleringer som et verktøy for å tilegne seg ny kunnskap.Basert på resultatene diskuteres det på hvilken måte man kan trene på naturfaglige praksiser og tenkemåter og hvordan man kan legge til rette for dette. I likhet med annen forskning virker det som datasimuleringer egner seg til undervisning for naturfaglige praksiser og tenkemåter, men at dette gjerne kan jobbes med over lengre tid.