Hvilke muligheter og begrensninger står lærere i kroppsøving overfor i arbeidet med inkludering og anerkjennelse av elever med spesielle behov? En kvalitativ studie om inkludering og anerkjennelse i kroppsøvingsfaget
Abstract
Sammendrag
Å undersøke hvilke muligheter og begrensninger lærere med erfaring i kroppsøvingsfaget opplever i arbeidet med å inkludere elever med spesielle behov i kroppsøvingsfaget, er formålet med denne masteroppgaven. Min interesse for dette forskningsområdet kommer fra mine praktiske erfaringer med å inkludere elever med spesielle behov i undervisningen. Gjennom en gjennomgang av relevant forskning ble det tydelig at elever med spesielle behov opplever seg ofte ekskludert fra kroppsøvingsundervisningen. Publikasjonene peker også på utfordringene lærere møter i forsøket på å inkludere og anerkjenne den enkelte elev.
Oppgavens problemstilling er:
“Hvilke muligheter og begrensninger står lærere i kroppsøving overfor i arbeidet med inkludering og anerkjennelse av elever med spesielle behov?”
For å svare på denne problemstillingen ble det gjennomført et semistrukturert kvalitativt intervju med fire lærere i grunnskolen med erfaring i kroppsøvingsfaget. Ved en slik oppgave vil mine forforståelser ha et preg på oppgaven, med den hensikt å bidra til en helhetlig forståelse av temaet. Dermed ble det benyttet både en fenomenologisk og en hermeneutisk tilnærming til oppgaven. Intervjuguiden ble strukturert rundt temaene kroppsøvingsfaget, inkludering, anerkjennelse og utfordringer knyttet til inkludering. Analysen av intervjuene ble gjennomført i henhold til Malterud (2019) fire tinn for innhenting av meningsinnhold og resultatene ble presentert gjennom fire hovedkategorier.
Resultatene fra studien viser at både informantene og relevante publikasjoner peker på ulike utfordringer knyttet til inkludering og anerkjennelse av elever med spesielle behov i kroppsøvingsfaget. Blant disse utfordringene er mangel på kompetanse blant lærere når det gjelder å skape inkluderende undervisningssituasjoner, begrenset tid og ressurser, inkludert mangel på tilstrekkelig antall lærere i kroppsøvingsundervisningen.
Samtidig fremhever masteroppgaven flere muligheter for å forbedre inkluderingsarbeidet for elever med spesielle behov. Informantene og publikasjonene understreker betydningen av lærer-elev-relasjoner som en nøkkel til inkludering og anerkjennelse. Videre blir det tydelig at Honneths (2008) tre former for anerkjennelse- gjennom kjærlighet, rett og sosial verdsetting- som relevante rammeverk for å fremme inkludering i kroppsøvingsfaget.