Elevers helhetsforståelse for kroppen som system
Abstract
Tema for oppgaven er helhetsforståelse av kroppen som system. Gjennom gjeldende læreplanhar kroppen fått en tydelig plass gjennom kjerneelementet «Kropp og helse». Eleveneskunnskaper om hvordan kroppens delsystemer virker sammen, skal hjelpe elevene til å ta varepå egen kropp og helse. Utgangspunktet for undersøkelsen er hvilken helhetsforståelseungdomsskoleelever har av kroppen som system, etter undervisning om organsystemer ogceller med fokus på systemtenkning. Den helhetlige forståelsen elevene hadde ble vurdert etterderes evne til å identifisere komponenter, prosesser, sammenhenger og stofftransport innad isystemene.I undersøkelsen ble ungdomsskoleelever spurt om å tegne konseptkart med prosesser over hvasom kommer inn og ut av kroppene deres. Til å analysere konseptkartene ble etanalyserammeverk om systemtenkningsferdigheter tatt i bruk. Analyserammeverket varutviklet til denne oppgaven spesielt og baserer seg på Raved og Yarden (2014) sittanalyserammeverk.Datamaterialet viste stor variasjon blant elevene når det kommer til helhetsforståelse avkroppen som system. En tredjedel av elevene viser hvordan organsystemene er koblet sammenog hvilken rolle cellen spiller i systemet, selv om noen var litt ufullstendige eller hadde små feil.Blant halvparten av konseptkartene kan vi se elever som oppfatter sirkulasjonssystemet,respirasjonssystemet og fordøyelsessystemet som tre separate systemer uten samhandling segimellom. Blant de resterende konseptkartene ser elevene noen sammenhenger mellomorgansystemene, men ikke alle, og kan sies å være på god vei mot en bedre helhetsforståelseav kroppen som system.Resultatene viser at mange elever har utfordringer med å integrere kunnskapen om de ulikeorgansystemene inn i et konseptkart. Blant utfordringene elevene står ovenfor indikerer etbehov for å styrke elevenes forståelse av vertikale sammenhenger, spesielt innenforsammenhenger som knyttes til sirkulasjonssystemet. Studiefunnene viser at elevene genereltstrever med konsepter som går på tvers av makro-, submikro- og mikronivå.