"Lek er jo på en måte nesten et grunnleggende behov, på lik linje med å spise" En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere i begynneropplæringen begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen.
Abstract
Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen. Jeg har valgt å avgrense denne forskningen til å fokusere utelukkende på begrunnelse for og bruk av rammelek i norskfaget. Problemstillingen for forskningsprosjektet går ut på å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen, og for å belyse problemstillingen på best mulig måte har jeg utformet tre forskningsspørsmål. Med utgangspunkt i de tre forskningsspørsmålene har jeg undersøkt hva lærernes begrunnelser for bruk av rammelek er, og hva lærernes begrunnelser spesifikt for bruk av rammelek i skriveopplæringen er.
Jeg har tatt i bruk kvalitativ metode for å samle inn data til forskningsprosjektet. Jeg har gjennomført strukturerte intervjuer med fire lærere som alle jobber i begynneropplæringen. Kvalitativ metode ble valgt på grunnlag av at jeg ønsket å få innsikt i lærernes personlige begrunnelser for bruk av rammelek i skriveopplæringen. Jeg har benyttet meg av Braun & Clarke (2006) sin tematiske analysemetode for å identifisere, analysere og beskrive mønstre i dataene mine.
Resultater fra analysen viser at lærerne har en god forståelse av hva lek er, og de har erfaring med å ta i bruk lekende tilnærminger til læring. Lærerne anerkjenner at rammelek er med på å skape engasjement og motivasjon for skriving blant elevene. Videre viser resultater fra undersøkelsen at lærerne har forskjellige oppfatninger om sin egen rolle i leken, ikke alle lærerne legger vekt på viktigheten av å delta i leken med elevene. Lærerne begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen med at skrivingen blir gitt mening og en hensikt, men det blir imidlertid ikke eksplisitt lagt vekt på hvorfor lærerne velger å gjennomføre rammelek på de ulike måtene i forhold til skriving. Resultater fra undersøkelsen viser også at lærerne reflekterer rundt ulike begrensninger og forutsetninger knyttet til rammelek, og her nevnes blant annet økonomi som en begrensning for gjennomføring av rammelek. Rammelek brukes på forskjellige måter i de ulike lærerne sine klasserom, men det er en enighet blant lærerne om at det er en tilnærming i skriveopplæringen som elevene i begynneropplæringen opplever som både meningsfull og engasjerende.