Utvikling av elevens kritiske stemme i ungdomsskolen – en litteraturstudie
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven er temaet som utforskes kritisk literacy, og det tas i bruk relevant forskningslitteratur for å undersøke ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk literacy og hvordan denne kan styrkes i skolen. Enkelt forklart handler kritisk literacy om å ha en kritisk tilnærming til tekst eller å lese tekster kritisk. En av de viktigste oppgavene til skolen å gjøre elevene forberedt på den verdenen de møter utenfor skolen, og sørge for at elevene har de redskapene som trengs for å kunne navigere seg i det digitale landskapet. Gjennom en litteraturgjennomgang forsøker oppgaven å svare på hvorvidt skolen tar denne oppgaven på alvor og i hvilken grad både elever og lærere kan bidra til å styrke ungdommenes kritiske literacy-kompetanse. Tre forskningsspørsmål danner grunnlaget for analysen. Litteraturstudien baserer seg på et utvalg av syv artikler som belyser ulike sider ved problemstillingen og tar for seg både teoretiske og didaktiske perspektiver ved temaet. Resultatene viser at elevenes største utfordringer når det kommer til kritisk lesing ligger i vurdering av troverdighet og pålitelighet i både informasjonen som presenteres, men også til avsenderen av teksten. Det er spesielt kommersielle tekster, der fremstillingen ofte er informativ og nøytral, elevene har vanskelig for å avdekke hensikten til. Ungdommene viser liten grad av kritisk refleksjon over tekster på sosiale medier og har for mye tillit til influensere og måten de markedsfører seg på. Oppgaven foreslår at skolen kan vurdere å inkludere flere tekster som er representative for sosiale medier i undervisningen, samtidig som den anbefaler en mer strukturert tilnærming til kildevurdering for å bidra til å utvikle elevenes kritiske kompetanse.