• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra sild til hvithai - en sakprosabildebok om kritisk tenkning utviklet for bruk i klasserommet

Bendixen, Thea Aune
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:50658956.pdf (2.090Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162579
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
Sammendrag

I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en digital sakposabildebok om kritisk tenkning til bruk på mellomtrinnet. Over 90% av barn i Norge har smarttelefon innen de er 10-11 år gamle og hovedkilden til nyheter for barn og unge er sosiale medier (Medietilsynet, 2018, s. 2-3). LK20 har et økt fokus på kritisk tenkning og trekker det frem som viktig i alle fag, men viser ikke til hvordan man kan jobbe med dette i skolen. Formålet med bildeboken er at den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeid med kritisk tenkning i skolen. Arbeid med og rundt boka er ment for å øke elevenes forståelse av hva kritisk tenkning innebærer og hvorfor det er viktig. Bildeboken og den tilhørende lærerveiledningen er utviklet med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan en sakprosabildebok for barn fungere som et verktøy for arbeid med kritisk tenkning i skolen?

Den overordnede metoden som er brukt i utviklingen av bildeboken og lærerveiledningen er pedagogisk designforskning. Bildeboken er testet ut i to sykluser på 5. trinn i et urbant område og datamaterialet fra uttestingene er benyttet i videreutviklingen av både bildeboken og lærerveiledningen.

Nøkkelord: kritisk tenkning, kritisk literacy, sakprosabildebok, dialogisk undervisning.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit