Fra sild til hvithai - en sakprosabildebok om kritisk tenkning utviklet for bruk i klasserommet
Abstract
SammendragI denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en digital sakposabildebok om kritisk tenkning til bruk på mellomtrinnet. Over 90% av barn i Norge har smarttelefon innen de er 10-11 år gamle og hovedkilden til nyheter for barn og unge er sosiale medier (Medietilsynet, 2018, s. 2-3). LK20 har et økt fokus på kritisk tenkning og trekker det frem som viktig i alle fag, men viser ikke til hvordan man kan jobbe med dette i skolen. Formålet med bildeboken er at den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeid med kritisk tenkning i skolen. Arbeid med og rundt boka er ment for å øke elevenes forståelse av hva kritisk tenkning innebærer og hvorfor det er viktig. Bildeboken og den tilhørende lærerveiledningen er utviklet med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan en sakprosabildebok for barn fungere som et verktøy for arbeid med kritisk tenkning i skolen?
Den overordnede metoden som er brukt i utviklingen av bildeboken og lærerveiledningen er pedagogisk designforskning. Bildeboken er testet ut i to sykluser på 5. trinn i et urbant område og datamaterialet fra uttestingene er benyttet i videreutviklingen av både bildeboken og lærerveiledningen.
Nøkkelord: kritisk tenkning, kritisk literacy, sakprosabildebok, dialogisk undervisning.