Prosjekt "Hjelpelæreren"
Abstract
Prosjekt “Hjelpelæreren” er et digitalt produkt som har til hensikt med å støtte foreldre med barn på begynneropplæringsstadiet i matematikkunnskaper gjennom video og dialog. Videoene som er laget for foreldre er alle temaer som ligger under begynneropplæring. Derfor har vi valgt målgruppen «foreldre med barn i begynneropplæring». En annen funksjon vi testet ut var en digital samtalefunksjon med informantene. Vi ønsket å finne ut om hvilke opplevelser foreldre hadde med å bruke en slik løsning. Mange av informantene hadde til felles at de ofte brukte ordet «tidsklemme», derfor var det viktig for å oss å utvikle en løsning som bruker digitale medier og kommunikasjon for å assistere foreldrenes hektiske hverdager. Masteroppgavens oppgave er å studere produktets ulike funksjoner og hvilke typer verdier våre tjenester har for vår målgruppe. Det ble utført 2 intervjuer av hver informant og hver syklus hadde 2 informanter. Det første intervjuet handlet om å svare på det første forskningsspørsmålet: «Hvilke perspektiver har foreldre i deres leksesituasjon og hvordan kan vi finne ut av deres behov og tilpasse tjenesten etter?», mens det siste intervjuet skulle svare på de 2 andre forskningsspørsmålene «Hvilke perspektiver har foreldre i forhold til de videomaterialene vi lager?» og «Hvilke perspektiver har foreldre i forhold til den digitale tjenesten vi tilbyr?» Det ble på slutten av hver syklus utført en tematisk analyse av dataene fra intervjuene som førte til skapelsen av en analyse for redesign. Dataene førte for eksempel til skapelse av ny video som senere ble testet med nye informanter i syklus 2. Kvaliteten på den dialogiske tilnærmingen ble også et tema under intervjuene og ble utviklet i forhold til responsene vi fikk fra informantene. Resultatene blir presentert til slutt, samt de mulige fremtidige implikasjonene for produktet.