Inkludering av elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøving. En kvalitativ akademisk masteroppgave om hvordan inkluderer et utvalg av kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøvingsundervisningen.
Abstract
Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan et utvalg av kroppsøvingslærere inkludererelever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning. Dette er et tema jeg har stor interesse for, og jeg ønsker å utvikle min kompetanse om hvordan jeg som lærer kan inkludere elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøvingsfaget. Temaet er relevant i henhold til Opplæringslova, KRO01-05, Overordnet del i LK2020 og globale retningslinjer som FN og UNESCO. Alle elever har rett til å delta i undervisningen (FN, 2020a, 2020c; Kunnskapsdepartementet, 2017c, 2017e, 2017g, 2019b). Resultatet i prosjektet blir vurdert opp mot tidligere forskninger, og relevant teori som blir presentert.
Problemstillingen er:
«Hvordan inkluderer et utvalg av kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning?»
Det eksisterer lite forskning om elever med funksjonshemninger (Wilhelmsen & Sørensen, 2017). I dette prosjektet blir tre relevante forskninger omtalt. En systematisk gjennomgang av litteratur fullført av Wilhelmsen og Sørensen (2017) om kroppsøvingsfaget, viser deresforskning at 7 av 112 artikler omhandler barn med funksjonshemninger. I en oversiktsartikkel utført av Rekaa, Hanisch og Ytterhus (2019) som omhandler 27 studier om inkludering i kroppsøving, hvor 17 handler studier om lærerens holdninger og 10 om elevenes erfaringer.Svendby (2013) sin artikkel er en narrativ studie fra Norge, hvor det er intervjuet elever, lærere og foresatte mellom 2009-2011 I alle tre forskningene kommer det fram at lærereopplever at de har for liten kompetanse om elever med funksjonshemninger, og at elever med funksjonshemninger blir lite inkludert (Rekaa et al., 2019; Svendby, 2013; Wilhelmsen & Sørensen, 2017).
I masterprosjektet er det gjennomført semi-struktuert kvalitative intervjuer med fire kroppsøvingslærere, som har erfaring med fysisk funksjonshemninger hos elever i kroppsøvingsfaget. Masterprosjektet har et fenomenologisk perspektiv, siden jeg ønsker å undersøke informantenes erfaringer som en del av dette masterprosjektet. Intervjuguiden har fokus på følgende temaer: Fysisk funksjonshemninger, inkludering, tilpasset opplæring og mangfold.
Resultatet viser at informantene er positive til å inkludere elever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning. Alle informantene forteller at elevene deltar i stor grad i undervisningen. Et funn i prosjektet er for eksempel atinformantene uavhengig har felles tilretteleggingstiltak for å inkludere elever med fysisk funksjonshemninger. Informantene har fokus på å bygge et godt klassemiljø, og mener det gir større sjanse til å lykkes med inkludering av elever med fysisk funksjonshemninger.