Innføringsklasser, et godt innføringstilbud – med rom for forbedring
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i innføringsklasser som et innføringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever. Innføringsklasser har blitt mer vanlig organiseringsform for elever som ikke har gode nok norskferdigheter til å få utbytte av den ordinære opplæringen. Likevel varierer praktiseringen av innføringsklasser med ulike skoleeiere. Noe som kan føre til at elevene ikke får et likeverdig tilbud.
Gjennom kvalitativ og kvantitativ tilnærming, har lærere i innføringstilbud svart på en spørreundersøkelse som har til hensikt å utdype likheter og forskjeller i innføringstilbudet. Dette er sett i lys av hvordan innføringstilbudet organiseres, profesjonsfellesskapet lærere i innføringsklasser er en del av, hvordan lærere opplever elevgruppen og endringer i innføringstilbudet de siste årene.
Funn tyder på at innføringsklasser er en god start på opplæringen i et nytt land. Det største forbedringspotensialet ligger i overgangen mellom innføringsklasser og ordinære klasser. Veien etter innføringsklasser kan by på utfordringer for eleven, men også læreren som ikke har god nok kompetanse innen andrespråk til å ta imot en minoritetsspråklig elev. Kompetanse i norsk som andrespråk er mangelfull. Det er likevel tendenser til at andrespråkskompetanse gjør fremrykk i videreutdanning. Samtidig som det er gjort et politisk løft på bakgrunn av den store flyktningstrømmen fra Ukraina, som har ført til høyere prioritering av innføringstilbudet i skolen.