Fortellingskofferten: En pedagogisk ressurs til støtte for lærere i formidlingen av hinduistiske fortellinger på småskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162560Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet en ressurs til lærere for å formidle hinduistiske fortellinger på småtrinnet. Ressursen er en fortellingskoffert som inneholder utvalgte hinduistiske fortellinger fra tamilsk og nord-indisk tradisjon, heklede fremstillinger av noen guder og rekvisitter, forslag til for- og etterarbeid, samt en skriftlig og digital lærerveiledning. Problemstillinger til oppgaven er som følger:
Hvordan kan man utvikle en ressurs for lærere som bidrar til formidling av hinduistiske fortellinger til elever på småtrinnet?
Oppgaven består av tre deler; produktet i form av en fortellingskoffert, en skriftlig del og en muntlig del. I den skriftlige delen kommer vi inn på bakgrunnen for prosjektet og det teoretiske grunnlaget for utviklingen. Fortellingskofferten kombinerer didaktiske perspektiver fra Robert Jacksons fortolkede tilnærming, erfaringsbasert læring, fortellingsdidaktikken, begynneropplæring i KRLE, bruk av konkreter og metoden «A Gift to the Child». Vi vil også gå gjennom den overordnede metoden – pedagogisk designforskning – og den empiriske datainnsamlingen for prosjektet i skriftlig del. Fortellingskofferten er blitt testet og videreutviklet gjennom to sykluser, hvor vi både har foretatt oss videoobservasjon og direkte observasjon av undervisningssituasjonen, i tillegg til intervjuer med to lærere. Vi har også vært i dialog med det tamilske miljøet i Oslo for å få innspill på undervisningsdesignet. I muntlig del blir syklusene og dette møtet presentert i nærmere detalj, samt hvilke endringer vi har gjort på undervisningsdesignet på bakgrunn av empiriske funn knyttet til forskningspørsmålene.