Rasismehåndtering i skolen - En undersøkelse av fire læreres erfaringer og håndtering av rasisme og rasismesituasjoner i skolen
Abstract
Dette er en masteroppgave som ønsker å belyse hvordan lærere erfarer og håndterer rasisme og rasismetilfeller i skolen, og videre hvordan dette kan anvendes til inkluderende læringsarbeid. Oppgaven bygger på et grunnlag av at samfunnsfag og skolen generelt er en sentral og viktig arena for å ta tak i og forebygge rasisme og diskriminerende holdninger.Vi har tatt utgangspunkt i forskning og teoretiske perspektiver som gir et bredt grunnlag av relevans for masteroppgaven. Teorien omfavner begreper som rasisme, hverdagsrasisme, strukturell rasisme, mikroaggresjon, rase og rasialisering, samt sammenhenger mellom rasisme, diskriminering og fordommer. Videre drøfter vi perspektiver på håndtering av rasisme og antirasistisk pedagogikk.Masteroppgaven er utført med et kvalitativt forskningsdesign. Vi har hatt semistrukturerte intervjuer med fire lærere som har fungert som innsamlingsmetode av materiale. Oppgaven vektlegger læreres erfaringer, forståelser og perspektiver tilknyttet temaet.Analysen av vårt intervjumateriale har gitt oss interessante perspektiver på erfaringer og håndtering tilknyttet rasisme i skolen. I tillegg har materialet vist at det eksisterer ulike spenninger i tråd med de ulike funnene fra analysen. I vår diskusjon knyttet til erfaringer av rasisme har vi belyst spenningen mellom erfart og intendert rasisme. I forbindelse med håndtering av rasisme viser materialet vårt en spenning mellom åpen dialog og en sterk normativitet. Dette er spenninger som vi har drøftet opp mot vår problemstilling.