Elevers oppfatning av sammenlikningsord og ulikhetsbegrepet etter tre ulike undervisningsopplegg i første klasse.
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på hvilke likheter og forskjeller det på førsteklassingenes opplevelse og læring av matematiske sammenligningsord og ulikhetsbegrep ved bruk av tre ulike undervisningsopplegg. Vi har gjennomført et undervisningsopplegg med digitale ressurser, et tradisjonelt undervisningsopplegg og et lekpreget undervisningsopplegg, hvor alle har samme læringsmål: Jeg vet hva «mer enn», «mindre enn» og «mellom» betyr.I oppgaven presenterer vi teori om førsteklassingenes bakgrunn og modning, lærerblikket, og den didaktiske relasjonsmodellen. Vi definerer begreper som begynneropplæring, tradisjonell undervisning, digitale ressurser og lekpreget undervisning slik vi bruker det. I slutten av teorikapittelet går vi inn på de matematiske temaene sammenligning av mengde, tallforståelse og ulikheter.Vi gjennomførte de tre ulike undervisningsoppleggene selv med elevene. Dette ga oss muligheten til å observere dem på nært hold. Observasjon kombinert med kunnskapstester og ulike læringsaktiviteter, gjorde at vi fikk samlet inn mye datamateriale. I tillegg ble det gjennomført gruppeintervjuer i etterkant, for å kunne sammenligne vår oppfatning av elevens opplevelse, med deres egne oppfatninger.I oppgaven presenterer vi flere interessante funn. Vi har sett hvordan førsteklassekroppen respondere på stillesitting kontra aktiv læring. Elevene hadde glede av å jobbe med sammenligningsord på ulike måter. Arbeid med læringsaktiviteter som ligner på det de skal testes i viser seg å fungere godt, og vi så en forbedring mellom kunnskapstestene. Masterprosjektets hovedfunn mener vi er hvordan undervisningsopplegget med digitale ressurser, der undervisningen bar preg av mye stillesitting og målrettet oppgaver, har gitt elevene god begrepsforståelse målt med en kunnskapstest, men vi vet ikke hvordan dette vil være etter litt tid. Masterprosjektet har gitt oss innsikt i hvordan de ulike undervisningsoppleggene påvirker elevenes læring. Derfor mener vi at vår masteroppgave er relevant for andre lærere. Dagens læreplan gir lærerne metodefrihet, samtidig som undervisningen skal tilpasses til alle elevene.