Uteblikk - en nettressurs for uteskole
Abstract
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs der lærere på 1-7. trinn kan dele og hente inspirasjon for uteskole. Målet er at nettressursen skal fungere som et bredt profesjonsfellesskap for uteskole, blant lærere i hele landet. Problemstillingen er:
- Hvordan kan vi utforme en nettressurs med undervisningsopplegg for uteskole som danner grunnlag for et bredt profesjonsfelleskap blant lærere på 1-7.trinn?
Forskningsspørsmålene ble utformet å sikre brukeropplevelsen på nettressursen og for å kunne kvalitetssikre hvilke opplegg som ble lagt ut. Forskningsspørsmålene er som følgende:
1. Hvordan kan vi utforme nettressursen slik at den er brukervennlig?2. Hvordan kan vi utforme kriterier som sikrer kvalitet på undervisningsoppleggene somlegges ut på nettressursen?
Som metode har vi brukt pedagogisk designforskning. Gjennom prosjektet har vi intervjuet åtte lærere fordelt på to sykluser. I begge syklusene har vi intervjuet dem om hvordan vi kan forbedre nettressursen, og om deres forhold til uteskole og profesjonsfellesskap. Resultatene fra intervjuene har lagt grunnlag for teorien som presenteres i oppgaven. Vi presenterer teori og tidligere forskning om uteskole, profesjonsfellesskap, utforskende læring, fysisk aktiv læring og sosial læring.
Funnene viste at vi måtte gjøre noen justeringer for å forbedre nettressursens brukervennlighet, blant annet i malen for innsending av undervisningsopplegg. For å kvalitetssikre undervisningsoppleggene som publiseres utviklet vi Uteblikks verdigrunnlag med kvalitetene utforskende læring, fysisk aktiv læring og sosial læring. Disse er basert på de kvalitetene og muligheten informantene vektlegger med uteskole, og som igjen støttes opp av teorien. I den muntlige delen av masteroppgaven vil vi gjøre rede for Uteblikk sin utviklingsprosess gjennom to sykluser og presentere det endelige produktet.
Nøkkelord: uteskole, profesjonsfellesskap, pedagogisk designforskning, nettressurs, utforskende læring, fysisk aktiv læring, sosial læring