En kritisk tilnærming til verden: Israel - Palestina konflikten i klasserommet
Abstract
Masteroppgaven min er en praksis nær studie, som utforsker problemstillingen: Hvordan kan undervisning om Israel og Palestona konflikten utvikle elevenes kritiske literacy? For å kunne svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av en lesson study på et 7. trinn, bestående av to klasser. Dette resulterte i totalt tre timer i en klasse, og to i den andre. Timene har tatt utgangspunkt i kritisk pedagogikk og utforskende arbeid, der dialog og klasseromssamtaler har vært sentrale. Det ble gjennomført en test i form av en elevtekst, for å kartlegge forkunnskaper, og en på slutten av den siste timen som en sluttvurderingstest. Disse knyttet seg begge til to ulike TikTok videoer. Etter forskningstimene var gjennomført, utførte jeg også et fokusgruppeintervju med fem informanter til sammen fra klassene. Dette med hensikt om å undersøke problemstillingen fra flere sider, for å styrke funnene. Oppgaven baserer seg i stor grad på teori knyttet til kritisk tenking, kritisk lesing og literacy, i tillegg til kritisk pedagogikk, utforskende arbeidsmetoder og kontroversielle temaer. I forhold til hvordan kritisk tenking bør arbeides med i skolen, har jeg tatt utgangspunkt i spesifistene med McPeck (1990) og generalistene med Fisher (2011), i tillegg til en mellom posisjon med Bailin og Siegel (2003). Litteraturen deres har spilt inn i min utarbeiding av undervisningsopplegg i tillegg til i analysen og drøftingen. Oppgaven gir et bidrag til å hvordan arbeid med en konflikt og et kontroversielt tema på mellomtrinnet, også kan bidra til utvikling av kritisk tenking og literacy hos elevene, samt hvilke arbeidsmetoder som kan benyttes.