«Jeg tror de tenker at Chatten er Gud»: En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres erfaringer med og holdninger til bruk av kunstig intelligens på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162548Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I november 2022 lanserte selskapet OpenAIs chatbotten ChatGPT, som har gjort kunstig intelligens tilgjengelig for hvem som helst, også i skolen. Tematikken er dermed relativt ny, som gjør at det finnes lite eksisterende forskning på feltet. Formålet med denne studien er dermed å bidra med ny innsikt om implementeringen av kunstig intelligens i skolen. Prosjektet er avgrenset til å dreie seg om samfunnsfagslæreres erfaringer med og holdninger til bruk av kunstig intelligens på ungdomstrinnet. Empirigrunnlaget til studien er dermed basert på kvalitative intervjuer med fire samfunnsfagslærere. Relevant litteratur knyttet til lærerressurser om kunstig intelligens i klasserommet og retningslinjer fra UNESCO, Utdanningsdirektoratet og Osloskolen for bruk, har dannet rammeverket som analysen. I tillegg til begreper som danning, kritisk tenkning, kritisk literacy, digitalt medborgerskap, og tilpasset opplæring og formativ vurdering med digitale verktøy.
Hovedfunnene i denne studien er at samfunnsfagslærerne ikke forholdt seg aktivt til noen form for retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i undervisningen, heller ikke elevene. Ingen av lærerne hadde heller mottatt formell opplæring i dette. Likevel brukte lærerne kunstig intelligens selv, spesielt for å avdekke elevenes juks eller som en ressurs til tilpasset opplæring. Elevenes bruk varierer fra ingenting til mye. Alle lærerne fortalte også at kunstig intelligens har ført til at de må endre vurderingspraksisen sin, som spesielt har gått utover den prosessorienterte skrivingen. Lærerne fortalte også at det er lett å bli blendet av kunstig intelligens, som kan gå utover elevenes evne til kritisk tenkning. Alle lærerne forteller at deres holdninger til bruk av kunstig intelligens har endret seg fra begynnelsen, både på godt og vondt. De ser hvordan kunstig intelligens kan være et godt læringsverktøy som bidrar til tilpasset opplæring, og som kan effektivisere lærerarbeidet. Samtidig er det en rekke utfordringer knyttet til juks, feilinformasjon, overavhengighet og etikk.
Betydningen av disse funnene viser blant annet til at behovet for opplæring, både for lærere og elever er stort. Mer forskning på feltet er også helt klart nødvendig.