«Inkluderende læringsmiljø er som å være en familie, der det er plass til alle» En kvalitativ studie om læreres arbeid med å danne et inkluderende læringsmiljø på småskoletrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget Profesjonsrettet pedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med studien er å undersøke hvordan et inkluderende læringsmiljø kan bidra til å styrke elevers motivasjon. Dette belyses gjennom studiens problemstilling: «Hvordan kan lærere på småskoletrinnet skape et inkluderende læringsmiljø, som styrker elevenes motivasjon?».For å undersøke dette og besvare problemstillingen har det blitt brukt en kvalitativ metode. Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer har 3 lærere delt sine opplevelser, erfaringer og kunnskaper knyttet til forståelsen og arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø. Dette har utformet studiens funn. Studiens funn viser at i arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø, har de tre lærerne som mål å fremme trygghet, tillit, aksept og anerkjennelse for elevene sine. Gode og positive relasjoner i klasserommet blir ansett som en forutsetning for at elevene skal oppleve inkludering i klasserommet. Å tilpasse undervisningen til elevers ulike forutsetninger og behov blir også fremmet i studiens funn. I drøftingsdelen ble det diskutert hvordan et inkluderende læringsmiljø påvirker elevers motivasjon, gjennom bruk av funn og det teoretiske rammeverket for studien. Det viser seg at et inkluderende læringsmiljø fremmer elevers indre og ytre autonom motivasjon (selvbestemmelsesteorien), som er sentrale for elever i skolen.
Gjennom et inkluderende læringsmiljø som gir elever mulighet for medvirkning og valgfrihet, samtidig som det fremmes positive forventninger til elevene, og at det er fokus på trygg og positiv relasjonsbygging, vil det fremme elevers tre psykologiske behov, nemlig selvbestemmelse, kompetanse og tilhørighet. Disse bidrar til å styrke elevers indre og autonome motivasjon, som vil resultere i økt grad av motivasjon i skolen. Dette viser sammenhengen og påvirkningen et inkluderende læringsmiljø har for elevers motivasjon i skolen. Studiens funn er viktig fordi de bidrar til å øke læreres forståelse, bevissthet og kompetanse innenfor temaet. Lærerens valg og arbeid innenfor temaet er avgjørende for å skape et inkluderende læringsmiljø. Denne studien vil dermed bidra til at lærere kan få en bredere innsikt i temaets relevans og aktualitet i skolen, og dermed arbeide i økt grad for å skape et inkluderende læringsmiljø og dermed bidra til at elevers motivasjon økes.Nøkkelord: Inkludering, læringsmiljø, inkluderende læringsmiljø, motivasjon og klasseledelse