«Hvorfor snakker de ikke istedenfor å bombe?» En kvalitativ studie av hvordan høytlesing og litterær samtale om en utfordrende bildebok kan danne forståelse for fred og rettferdighet
Abstract
Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor fagfordypningen Norsk og norskdidaktikk. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan høytlesing og litterær samtale om Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019) på 2.trinn kan danne forståelse for fred og rettferdighet (FN-sambandet, u.å.-c). Valg av tema for masteroppgaven har bakgrunn i Bærekraftsbiblioteket (FN-sambandet, 2020) og Bærekraftsmål 16 (FN-sambandet, u.å.-c). Masteroppgavens problemstilling har vært Hvordan kan høytlesing og litterær samtale om den utfordrende bildeboka Når kaniner blir redde danne forståelse for fred og rettferdighet på 2.trinn? For å belyse problemstillingen har jeg hatt en kvalitativ tilnærming og benyttet meg av metodetriangulering, hvor jeg har brukt bildebokanalyse og observasjon som metoder. For å analysere bildeboka Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019) har jeg brukt nærlesing for å undersøke forskningsspørsmål 1: Hvordan kommer fred og rettferdighet til uttrykk gjennom modalitetene bilde og verbaltekst i Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019)? Modalitetene verbaltekst og bilde uttrykker fred og rettferdighet på forskjellige måter, og uttrykker også i stor grad krig og urettferdighet som kontrast. Samspillet mellom modalitetene er utvidende, og det er tydelig at verbalteksten og bildene «er gjensidig avhengig av hverandre» (Ommundsen, 2022a). Ved å bruke observasjon som metode var målet å svare på forskningsspørsmål 2: Hvordan aktualiseres fred og rettferdighet gjennom høytlesing og litterær samtale om Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019) på 2.trinn? Resultatene viste at lærerens bruk av ulike spørsmålstyper i den litterære samtalen genererer ulike responser fra elevene, som kan bidra til å belyse fred og rettferdighet. Elevenes forståelse for fred og rettferdighet kan dannes gjennom en estetisk lesing (Rosenblatt, 1994) av bildeboka, ved at elevene bruker sin narrative forestillingsevne (Nussbaum, 2016) for å leve seg inn i Noahs livsverden.
Nøkkelord:Utfordrende bildebok - Høytlesing - Litterær samtale - Bærekraftsbiblioteket - Fred og rettferdighet