Et samfunnsfag for sameksistens? Med utgangspunkt i et didaktisk opplegg for minne og sameksistens i Baskerland.
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg analysert et undervisningsopplegg utviklet ved Universitetet i Baskerlands innganger til det historiske minnet. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har jeg analysert oppleggets subjektive og historiefaglige innganger til det historiske minnet. Mitt teoretiske utgangspunkt er en matrise for historieundervisning i møte mellom historie og minne. Jeg finner at undervisningsopplegget vektlegger både subjektive og historiefaglige innganger, men at det tenderer mot en subjektiv. Jeg finner i tillegg elementer av en ideell historieundervisningspraksis, som tar innover seg et dynamisk forhold mellom historie og minne. Med utgangspunkt i funnene trekker jeg ut overføringsverdi til en norsk kontekst. Oppleggets vekselvirkning mellom subjektive og historiefaglige innganger viser viktigheten av en historiekritisk inngang til det kollektive minnet i samfunn preget av konfliktfull, nær historie. Det er også nærliggende å trekke frem vektleggingen av multiperspektivitet, særlig i tilfeller med splittende minner.