Kvalitativ undersøkelse av tre læreres arbeid med tilpasset opplæring for elever med ADHD uoppmerksom presentasjon
Abstract
Temaet for denne studien er arbeid med tilpasset opplæring for elever med ADHD uoppmerksom presentasjon. Studien undersøker lærernes holdninger og forståelse av tilpasset opplæring for denne elevgruppen gjennom intervju av tre lærere. Lærerne har erfaring med å legge til rette for elever med ADHD i skolen. Informantene arbeider på tre forskjellige skoler, i ulike kommuner. Hvilke tilrettelegginger læreren gjør blir undersøkt gjennom observasjon gjennom en skoledag. Undersøkelsene søker svar på følgende problemstilliing:
«Hvordan arbeider tre lærere med tilpasset opplæring for elever med ADHD uoppmerksom presentasjon?»
Studiens funn analyseres i lys av teori og forskning på tilpasset opplæring og ADHD. Sentrale funn i denne studien er viktigheten av gode relasjoner som forutsetning for god tilpasset opplæring for elever med ADHD. Lærere er nødt til å kjenne elevene sine, for å foreta tilpassede tilrettelegginger for hver enkelt elev. Erfaringene til lærerne er at elever med ADHD er en hetrogen gruppe, noe som samsvarer med tidligere forskning på feltet. Det synes at det mangler rutiner for arbeid med tilpasset opplæring på systemnivå. Studien finner at varierte undervisningsformer og organisatorisk tilrettelegging er noen tiltak informantene vektlegger i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med ADHD uoppmerksom presentasjon. Bruk av digitale verktøy synes også å legge til rette for gode mestringsopplevelser. Informantene i studien etterlyser mer fokus på vanskegrupper i lærerutdanningen.
This study presents school interventions and examines how teacher adapt instruction for students with ADHD inattentive presentation and seeks to investigate this thesis question: “How does three teachers adapt their teaching to accomadate students with ADHD inattentive presentation?” Through interviews and observations at three different schools, the study explores teachers' attitudes and practices towards this group of students. Key findings underscore the importance of building strong relationships with students as a foundation for effective tailored instruction. Teachers tailor their teaching individually, recognizing students with ADHD as a diverse group. Varied teaching methods and organizational accommodations are important measures emphasized by the teachers. Varied teaching methods includes station rotation and teaching material presented in different ways. Organizational interventions include considering the students placement in the classroom and having “quiet zone” to help aid focus. Furthermore, the study highlights the use of digital tools as support for students with ADHD, contributing to positive learning experiences. These findings are discussed in relation to theory and previous research on tailored instruction and ADHD. The teachers in this study finds that there is a need for more education regarding adapted education for students with varies need.