Dinosaurmysteriet - en bildebok i begynneropplæringen
Abstract
Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt i en didaktisk ramme fungerer også boken med et undervisningsopplegg, der elevene skal lage detektivtavler for å argumentere for den skyldige i mysteriet. Problemstillingen utviklet for dette prosjektet lyder: Hvordan kan en bildebok være et bidrag i leseopplæringen med fokus på gutters leseengasjement i begynneropplæring?
Prosjektets overordnede metode er pedagogisk designforskning. Produktet har blitt testet og videreutviklet gjennom to sykluser. Jeg har samlet inn data gjennom observasjon, videoobservasjon, intervju av elever og innsamling av elevtekster.
Masteroppgaven består av produktet i form av en bildebok og brukerveiledning, en skriftlig del og en muntlig del. I den skriftlige delen fremstilles argumentasjon for produktets behov, vitenskapelig forankring og overordnet om metoden. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg hovedsakelig på leseengasjement, litteratur for gutter og multimodalitet. Resultater fra uttesting viser at guttene engasjeres av bildeboken og flere ønsker å lese mer. Det tyder på at bildebøker som inneholder innslag av krim, humor og fengende temaer, slik som dinosaurer, skaper engasjement hos gutter. I muntlig del vil jeg diskutere produktets utvikling gjennom to sykluser, og gå nærmere inn på utfordringer som har oppstått og forbedringer ved produktet.