Læreres erfaringer med og tanker om uteundervisningens betydning for elevers naturglede En kvalitativ studie av læreres erfaringer og tanker om uteundervisning i naturfag på mellomtrinnet og betydningen for elevers naturglede og forståelse
Abstract
Hensikten med dette studiet var å få en større innsikt i naturfagslæreres erfaringer og tanker knyttet til uteundervisning og effekter på elevers naturglede. For å undersøke dette har jeg formulert og tatt utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: «Hvilke erfaringer og tanker har naturfagslærere knyttet til elevers naturglede og uteundervisning?» og «Hvordan legger man som lærer til rette for uteundervisning i naturfag for fokus på naturglede?»For å svare på forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en kvalitativ studie av læreres erfaringer og tanker om uteundervisning i naturfag for 5.-7. trinn, og sett på effekten av uteundervisning på elevers naturglede. Jeg har benyttet semistrukturerte intervjuer av 5 lærere fra 5 ulike skoler på Østlandet. Alle lærerne underviste i naturfag og hadde erfaring med uteundervisning. Resultatene fra intervjuene ble transkribert og analysert gjennom en tematisk analyse.Uteundervisning har i tidligere studier blitt vist som en metode som er egnet for å øke elevers motivasjon for læring samt bedre deres fysiske og psykiske helse. Bruk av læringsarenaer ute i naturen og i lokalmiljøet har også medført at elevene utvikler en større naturbevissthet og bærekraftige tenkemåter. I Overordnet del av den nye læreplanen står det at elever skal gis anledning til å være ute i naturen, man skal benytte varierte læringsarenaer og elevene skal få erfare hvordan naturen kan gi dem glede, bedre helse og økt læring. Uteundervisning vil dermed være en egnet undervisningsmetode.Resultatene fra denne undersøkelsen viser at lærerne opplever elevene som mer positive og motiverte når de får uteundervisning i naturfag. For å utvikle en naturglede og bærekraftige holdninger må elevene være fysisk ute i naturen. Uteundervisning er også en egnet metode for tilpasset opplæring, slik at alle typer elever kan oppleve læring. Lærerne erfarte også at å det var viktig å lære elevene å ferdes i naturen, dette var for at elevene skulle utvikle bærekraftige holdninger. Lærerens kjennskap til elevenes ulike forutsetninger og bakgrunn samt av uteundervisningens varighet var viktig. Selv om lærerne erfarte uteundervisning som viktig for elevens naturglede, kom det også frem at uteundervisningen var avhengig av lærerens egne holdninger og bakgrunn. Det kan derfor være nødvendig å undersøke nærmere hos lærere med liten erfaring med uteundervisning i naturfag om de på samme måte kan påvirke elevers naturglede og bærekraftige holdninger.