Digitale enheter i begynneropplæringen: Læreres perspektiver
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDigital teknologi har hatt en enorm vekst i norske klasserom, og implementeringen av en-til-en dekning av digitale enheter har vært gjenstand for debatt. Dette masterprosjektet har et formål om å undersøke læreres oppfatning av elevenes læringsutbytte i digitale klasserom, samt hvilke læringsprinsipper de digitale enhetene støtter. Som en avgrensing er det den tidlige begynneropplæringen som undersøkes. Prosjektet har til hensikt å besvare følgende problemstillinger: Hvilke læringsprinsipper opplever lærere at digitale enheter i begynneropplæringen kan støtte? Hvordan oppfatter lærere elevenes læringsutbytte ved bruk av digitale enheter i begynneropplæringen? Det er et forskningsgap på studier som undersøker effekten av elevenes læringsutbytte ved bruk av digitale enheter i begynneropplæringen. Likevel kan det trekkes paralleller til studier om digitale enheter generelt i skolen, som i dette masterprosjektet benyttes for å trekke paralleller til begynneropplæringen. Masterprosjektet har en kvalitativ tilnærming, med semistrukturerte intervjuer som metode. Det er gjennomført en tematisk analyse for å avdekke viktige funn. Funnene indikerer at lærere opplever at digitale enheter bidrar til å fremme elevenes faglige læringsutbytte. Lærere har også en opplevelse av at elevene utvikler et tilfredsstillende digitalt læringsutbytte. Likevel tyder det på at lærere ha behov for kompetanseheving, spesielt når det kommer til egen digital kompetanse, da en helhetlig forståelse av elevenes digitale ferdigheter er essensielt for å fremme et digitalt læringsutbytte. Hvorvidt digitale enheter påvirker elevenes sosiale læringsutbytte i begynneropplæringen kan være vanskelig for lærere å vurdere, noe som kan komme av at fokuset på å fremme dette er gjennom mer tradisjonelle undervisningsmetoder og aktiviteter, uten digitale enheter. Funnene avdekker også utfordringer knyttet til digitale enheter. En utfordring i begynneropplæringen er elevenes ulike forutsetninger og erfaringer med digitale enheter. Lærere erfarer at skjermtastaturet kan ha innvirkning på elevenes skriveutvikling, samt at elevenes konsentrasjon og tålmodighet påvirkes negativt ved bruk av digitale enheter. Det er behov på mer forskning om digitale enheter i begynneropplæringen. Dette masterprosjektet belyser behovet for studier som undersøker faktorer som har innvirkning på elevenes bruk av skjermtastatur, samt elevenes kognitive utvikling i forbindelse med bruken av digitale enheter i skolen. Resultatene til dette masterprosjektet forventes å kunne ha betydning for læreres undervisningspraksis i begynneropplæringen, samt være til inspirasjon for videreutvikling av pedagogiske tilnærminger i digitale læringsomgivelser.
Nøkkelord: Begynneropplæring, Læringsutbytte, Læringsprinsipper, Digitale enheter