• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler

Børsum, Ingrid Beatriz Lien
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162527
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven utforskes tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler på ungdomstrinnet, nærmere bestemt samfunnsfag. Studien er motivert av et ønske om å få innsikt i prioriteringen til læremidler som på bakgrunn av LK20 har utviklet eget undervisningsmateriale. Den teoretiske rammen for oppgaven bygger på empirisk forskning og litteratur som undersøker ulike pedagogiske tilnærminger til og erfaringer med seksualitetsundervisning på ungdomstrinnet. Den metodiske tilnærmingen til oppgaven skjer gjennom en kvalitativ tematisk analyse som suppleres med kvantitative elementer for å øke studiens troverdighet. Funnene fra analysen avslører viktige forskjeller i hvordan digitale læremidler, som Aunivers, Skolestudio og UKE6, adresserer seksualitetsundervisningen, og baserer seg på Marianne Støle-Nilsen sine fire tilnærminger til seksualitetsundervisning, som består av helse-, kriminalitet, kjønn og mangfold og en danningstilnærming. Funnene indikerer at Aunivers fremhever danningstilnærmingen, UKE6 integrerer en bredere tilnærming ved å tilknytte sitt materiale til flere fag, mens Skolestudio viser en mer balansert fordeling av tilnærminger. Avslutningsvis oppsummerer oppgaven funnene og diskuterer deres implikasjoner for fremtidig undervisningspraksis og forskning. Studien peker videre på behovet for klarere retningslinjer innenfor undervisning som er tilknyttet seksuell helse. Gjennom denne oppgaven blir det klart at selv om de digitale læremidlene virker å legge til rette for helhetlig seksualitetsundervisning, dog i noe varierende grad er det ikke dermed sagt at lærere og andre undervisere overfører dette til praksis.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit