Show simple item record

dc.contributor.advisorThurmann-Moe, Anne Cathrine
dc.contributor.authorMartinsen, Yvonne Fosse.
dc.contributor.authorPersson, Hanne Eggen.
dc.date.accessioned2024-11-01T17:47:53Z
dc.date.available2024-11-01T17:47:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230362736:54417725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162522
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har hovedfokuset vært å se på ulike former for unngåelsesatferd i kroppsøving, og hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for dette. I tillegg, hvordan kroppsøvingslærere arbeider med tidlig innsats for å sikre deltakelse hos alle elever. Formålet har vært å få innsikt i hvordan kroppsøvingslærere arbeider med elever som viser unngåelsesatferd. Vi ønsket å undersøke ulike erfaringer fra kroppsøvingslærere, og deres opplevelser rundt fenomenet. Derfor gjennomførte vi et kvalitativt forskningsintervju. Vi intervjuet seks kroppsøvingslærere fra 5.-10. trinn på ulike skoler i Oslo og omegn. Ved gjennomføring av et semistrukturert intervju, fikk vi gå i dybden på kroppsøvingslærernes personlige opplevelser i faget. Funnene viste at en rekke av de samme typene unngåelsesatferd vekket bekymring hos kroppsøvingslærerne. Blant atferden som ble trukket frem var klovning, unnskyldninger og skader, passiv deltakelse i aktiviteter og å ikke ta med gymtøy. Videre kom det frem at lærerne ofte arbeidet forebyggende, for å unngå utviklingen av denne typen atferd. Arbeidet med tidlig innsats startet allerede i planleggingsprosessen, og fortsatte både i og etter undervisningsøkta. Funnene underbygger mye av den tidligere forskningen på feltet. Lærerne arbeidet med tidlig innsats ved å gå i dialog med elevene, styrke skole-hjem samarbeidet, ta hensyn til gruppesammensetninger, bruke elevmedvirkning og tilrettelegge garderobesituasjonen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleUnngåelsesatferd som vekker bekymring hos kroppsøvingslærere - Tidlig innsats og identifisering av tiltak
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record