Unngåelsesatferd som vekker bekymring hos kroppsøvingslærere - Tidlig innsats og identifisering av tiltak
Description
Full text not available
Abstract
I denne studien har hovedfokuset vært å se på ulike former for unngåelsesatferd i kroppsøving, og hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for dette. I tillegg, hvordan kroppsøvingslærere arbeider med tidlig innsats for å sikre deltakelse hos alle elever. Formålet har vært å få innsikt i hvordan kroppsøvingslærere arbeider med elever som viser unngåelsesatferd.Vi ønsket å undersøke ulike erfaringer fra kroppsøvingslærere, og deres opplevelser rundt fenomenet. Derfor gjennomførte vi et kvalitativt forskningsintervju. Vi intervjuet seks kroppsøvingslærere fra 5.-10. trinn på ulike skoler i Oslo og omegn. Ved gjennomføring av et semistrukturert intervju, fikk vi gå i dybden på kroppsøvingslærernes personlige opplevelser i faget.Funnene viste at en rekke av de samme typene unngåelsesatferd vekket bekymring hos kroppsøvingslærerne. Blant atferden som ble trukket frem var klovning, unnskyldninger og skader, passiv deltakelse i aktiviteter og å ikke ta med gymtøy. Videre kom det frem at lærerne ofte arbeidet forebyggende, for å unngå utviklingen av denne typen atferd. Arbeidet med tidlig innsats startet allerede i planleggingsprosessen, og fortsatte både i og etter undervisningsøkta. Funnene underbygger mye av den tidligere forskningen på feltet. Lærerne arbeidet med tidlig innsats ved å gå i dialog med elevene, styrke skole-hjem samarbeidet, ta hensyn til gruppesammensetninger, bruke elevmedvirkning og tilrettelegge garderobesituasjonen.