Island Escape: Speak to Survive - et brettspill for muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek i engelskundervisningen
Abstract
I denne masteroppgaven presenteres utviklingen av det didaktiske produktet Island Escape: Speak to Survive – et engelskspråklig brettspill for 6. og 7. klasseelever med fokus på tilrettelegging av muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek. Brettspillet er utviklet som en læringsressurs for å imøtekomme behovet for kommunikasjonskompetanse i engelskfaget. Evnen til å kunne produsere muntlig språk spontant og med flyt er viktig for kommunikasjon. Det er derfor utgangspunktet for alle oppgaver elever må løse i brettspillet. Island Escape: Speak to Survive er bygd på sosialkonstruktivistiske og motivasjonsteoretiske perspektiver. Elever trenger positive læringsmiljøer og samarbeid med andre elever for å engasjeres til muntlig kommunikasjon. Samtidig er motivasjon nødvendig for elevers selvtillit og muntlig deltakelse på et andrespråk. Brettspillet har blitt testet og redesignet gjennom tre ulike sykluser på både 6. og 7. trinn etter prinsipper fra pedagogisk design forskning. Uttestingene baserte seg på observasjoner og elev- og lærerintervjuer i etterkant av hver utprøving. En detaljert beskrivelse av design- og utviklingsprosessen, funn fra uttestingene basert på forskningsspørsmålene våre og implikasjoner for videre praksis blir presentert i den muntlige delen av denne entreprenørielle masteroppgaven.Nøkkelord: Brettspill, muntlig kommunikasjon, sosialkonstruktivisme, motivasjonsteori, interaksjon, kommunikativ språklæring, muntlighet, autentisk språkbruk og multimodalitet.