Kan dataspill og simuleringer fremme begrepsforståelse i naturfag?
Abstract
Dagens skole er i stor grad preget av digitale verktøy, både for elever og lærere. Ved korrekt bruk av digitale verktøy i skolen, kan dette være med på å fremme elevers engasjement og læringsutbytte. Derfor har det i denne masteroppgaven blitt gjennomført et undervisningsopplegg med spillbasert undervisning, for å se om dette øker elevenes læringsutbytte og motivasjon i naturfag. I etterkant av undervisningen deltok elevene i gruppesamtaler, der det ble gjort lydopptak. Dette er datagrunnlaget for oppgaven, som har blitt analysert i forhold til følgende forskningsspørsmål: «På hvilket nivå bruker elever på 7.trinn relevante begreper i naturfag gjennom bruk av dataspill og simulering?» og «Fremmer bruken av dataspill og simulering elevenes motivasjon for naturfag?». Forskningsspørsmålene tar for seg elevenes begrepsbruk og naturfaglige språk, og om undervisningsopplegg med spill og simulering fremmer elevenes motivasjon for naturfag. Datamaterialet som omhandler elevenes begrepsbruk, undersøkt ved det første forskningsspørsmålet, har blitt analysert basert på rammeverket «Fra ord til begreper» hentet fra Haug og Ødegaard (2014). Det er stort sprik i besvarelsene til elevene, men hovedandelen av besvarelsene har begrepsbruk og naturfaglig språk vurdert til at elevene har internalisert og gjort seg forstått med hva begrepet innebærer. Resultatene fra spørsmålet om elevenes motivasjon, viser at elevene opplevde undervisningen som motiverende, og at det ga et faglig utbytte. Flere av resultatene i denne oppgaven stemmer overens med internasjonal forskning, der man ser at spill og simuleringer fremmer elevenes motivasjon og deltakelse. Så vidt jeg kjenner til, har ingen tidligere studier sett på nøyaktig denne sammenhengen, mellom spillbasert undervisning og utbytte i form av motivasjon og begrepsbruk. Fremtidig forskning er nødvendig for å kunne etablere sikre sannheter.