Dino: Brettspill i tidlig algebra
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet «Dino». Spillet er laget hovedsakelig til 1.trinn i begynneropplæringen innenfor matematikk. Vårt mål er at «Dino» skal legge til rette for matematematiske samtaler om tidlig algebra.
Problemstillingen er følgene:«Hvordan kan vi utvikle et produkt innen tidlig algebra i begynneropplæringen som legger til rette for matematisk samtale?»
Vi har gjort tilpasninger med tanke på at elevene skal få erfaringer med ulike elementer innenfor tidlig algebra. Det er også gjort tilpasninger for å fremme matematiske samtaler og samarbeid, og for å engasjere begynneropplæringselevene. Forskningsspørsmålene er som følgende:
1. Hvordan tilpasse «Dino» slik at elevene får erfaringer med ulike elementer innenfor tidlig algebra?2. Hvilke tilpasninger bør gjøres for å legge til rette for matematisk samtale og samarbeid?3. Hvilke tilpasninger bør gjøres for å engasjere og tilrettelegge til begynneropplæringseleven?
Teorigrunnlaget for masteroppgaven er basert på forskning og teori om tidlig algebra, matematisk samtale, begynneropplæringsteori, spillteori og tilpasset opplæring. Spillet er utviklet ved bruk av pedagogisk designforskning. Brettspillet ble testet på tre ulike grupper med fire førsteklasseelever i hver gruppe. Vi gjennomførte to sykluser i utviklingen av «Dino». Datainnsamlingen har bestått av observasjon og lydopptak. Etter observasjonen utarbeidet vi analysene. Innholdet som kommer frem i analysen er utgangspunktet for videreutviklingen av «Dino»
Nøkkelord: Tidlig algebra, matematisk samtale, spill-basert læring, begynneropplæring, brettspill og pedagogisk designforskning