Fagdidaktiske tilnærminger til demokrati og medborgerskap i Kunst og håndverk
Abstract
I denne masteroppgaven kartlegges og utforskes læreres tilnærminger til demokrati og medborgerskap i Kunst og håndverk på ungdomstrinnet. Demokrati og medborgerskap er et av tre tverrfaglige temaer, et nytt element som ble inkludert i Overordnet del og i læreplaner etter LK20. Behov for økt demokratikompetanse og å forberede elevene til aktivt medborgerskap, var bakteppet for at Ludvigsen-utvalget ønsket å styrke dette aspektet i fagfornyelsen 2020. Begrepene medborgerskap og demokrati er dynamiske, og gjeldende læreplan legger opp til tolkningsmuligheter for hvordan den konseptualiseres i klasserommene. Med dette som bakgrunn har jeg utfra en sosialkonstruktivistisk forskningstradisjon belyst tematikken fra et lærerperspektiv, med problemstillingen Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har kunst- og håndverkslærere på ungdomstrinnet til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse, der fire strategisk valgte informanter ble plukket ut til individuelle semistrukturerte intervju, med deres oppgavetekster som supplement. Informantene er utdannet kunst- og håndverkslærere, og jobber på ulike ungdomsskoler. Som resultat av en induktiv tematisk analyse er det etablert fem empiridrevne temaer, som alle er med på å belyse problemstillingen på hver sin måte. Informantene hadde ulike fagdidaktiske tilnærminger, i betydningen innhold, arbeidsmåter og oppgaver, relatert til demokrati og medborgerskap. Visuelle ytringer ble konseptualisert i oppgaver hos alle informantene, der krav om politiske budskap varierte. Informantene la til rette for å skape bevissthet, utvikle fellesskap med aksept for forskjeller og kritisk refleksjon, både i praktiske og kreative arbeidsformer, og uten å vektlegge praktisk arbeid. Designprosess og elevmedvirkning er to tilnærminger der demokrati og medborgerskap potensielt kan gjennomsyre all kunst- og håndverksundervisning. Masteroppgaven belyser også rammefaktorer som bør bedres for å kunne utvide handlingsrommet lærere har til å inkludere demokrati og medborgerskap, som er et relevant aspekt tilknyttet problemstillingen. Noen av rammefaktorene som fremkommer som resultat fra analysen, og senere drøftes, er sammenheng mellom planleggingstid og tid til undervisning, økonomi i faget, tydeliggjøring av læreplanens siktemål, definering av de dynamiske begrepenes betydning i læreplanen, og lærernes bevissthet rundt koblingen mellom læreplan og egen praksis.