Forumteater: En inngang til etisk refleksjon og perspektivtakning
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne studien undersøker to kjerneelementer i KRLE-faget etisk refleksjon og perspektivtakning, på 7.trinn gjennom dramaformen forumteater. Oppgaven er bygget rundt pedagogisk designforskning som prøver å bidra med et videreutviklet praktisk opplegg og teoretisk. Oppgaven tar utgangspunkt i et kompetansemål med forbindelse til to kjerneelementer. Den praktiske delen av studien er gjort gjennom to sykluser, i to klasserom, med en vri på jokerrollen. Problemstillingen til oppgaven er: Hvordan kan forumteater bidra til perspektivtakning og etisk refleksjon på 7. trinn? Problemstillingen er besvart ved hjelp av tre spørsmål: 1. Hvordan fremmer forumteater etisk refleksjon?2. Hvordan fremmer forumteater perspektivtakning?3. Hvordan kan profesjonsutøvere bruke forumteater videre?Det siste spørsmålet er rettet til lærere for fremtidig bruk. Datamaterialet har blitt samlet inn med lydopptak, observasjonsnotater, intervju og ettersamtaler, deretter har dataen har blitt kodet i Hyper Research og analyseringen er utført i henhold til kjerneelementene. Elevene viser stort engasjement til deltakelse med et ønske om å løse konflikter fra skolehverdagen. Det blir beskrevet at elevene kjenner igjen undertrykkelser ved hjelp av egen erfaringsbakgrunn og bygger på hverandres bidrag for å finne løsninger. Deres syn på regler og straff kommer til synet ved deres refleksjoner om temaet. Læreren rolle som veileder blir også trukket frem som viktig for oppgavens del. Oppgaven indikerer at forumteater bidrar til perspektivtakning og etisk refleksjon på forskjellige plan. Gjennom analysearbeidet har jeg kommet opp med alternativer til videre bruk av forumteater i undervisningen.
Nøkkelord: Etisk refleksjon, perspektivtaking, pedagogisk designforskning, forumteater