Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRamton, Aase Marit Tolebråten Sørum
dc.contributor.authorLinkjendal, Tina
dc.date.accessioned2024-11-01T17:47:41Z
dc.date.available2024-11-01T17:47:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230362736:52544840
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162509
dc.description.abstractI denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» i naturfag på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget tar elevene med på en reise gjennom sirkulasjonssystemet der de må samarbeide i grupper gjennom ulike læringsprosesser. Jeg utformet undervisningsopplegget med inspirasjon fra både storylinemetoden og prinsipper for dybdelæring. «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» er derfor utviklet for å tilrettelegge for dybdelæring i naturfagundervisningen. Gjennom pedagogisk designforskning utviklet jeg undervisningsopplegget basert på både erfaringsbaserte og vitenskapelige utviklingsprosesser. Utprøvingen av produktet ble gjennomført i to sykluser, først i to 7. klasser og deretter i én 6. klasse. Mellom syklus 1 og 2 ble det gjort erfaringsbaserte og vitenskapelige revideringer av opplegget. Observasjon av undervisningsopplegget og intervju/kommunikasjon med lærere, ble grunnlaget for erfaringsbaserte vurderinger. Det vitenskapelige grunnlaget for revisjon er basert på en innholdsanalyse av observasjonsnotater og transkriberte gruppeintervjuer med elevene. Forskingsspørsmålet i denne masteroppgaven er orientert rundt det vitenskapelige analysegrunnlaget: Hvordan kommer tegn på dybdelæring til syne hos et utvalg elever på mellomtrinnet i naturfag gjennom storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet»? Fra resultatene etter syklus 1 fant jeg at elevene viste flere tegn til dybdelæring innenfor kategoriene «meningsfull læring» og «fremtidens kompetanser», men få tegn innen «overføring av læring» og «fokus på forståelse». Undervisningsopplegget ble revidert på flere områder, men hovedsakelig for å se flere tegn til forståelse og overføring av læring hos elevene på mellomtrinnet. Dette vil videre bli drøftet i den muntlige delen av masteroppgaven. Nøkkelord: Storylinemetoden, dybdelæring, sirkulasjonssystemet, pedagogisk designforskning, intervju, observasjon, innholdsanalyse og erfaringsbaserte vurderinger
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.title«Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» Dybdelæring gjennom storyline i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel