«Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» Dybdelæring gjennom storyline i naturfag
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» i naturfag på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget tar elevene med på en reise gjennom sirkulasjonssystemet der de må samarbeide i grupper gjennom ulike læringsprosesser. Jeg utformet undervisningsopplegget med inspirasjon fra både storylinemetoden og prinsipper for dybdelæring. «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» er derfor utviklet for å tilrettelegge for dybdelæring i naturfagundervisningen.
Gjennom pedagogisk designforskning utviklet jeg undervisningsopplegget basert på både erfaringsbaserte og vitenskapelige utviklingsprosesser. Utprøvingen av produktet ble gjennomført i to sykluser, først i to 7. klasser og deretter i én 6. klasse. Mellom syklus 1 og 2 ble det gjort erfaringsbaserte og vitenskapelige revideringer av opplegget. Observasjon av undervisningsopplegget og intervju/kommunikasjon med lærere, ble grunnlaget for erfaringsbaserte vurderinger. Det vitenskapelige grunnlaget for revisjon er basert på en innholdsanalyse av observasjonsnotater og transkriberte gruppeintervjuer med elevene. Forskingsspørsmålet i denne masteroppgaven er orientert rundt det vitenskapelige analysegrunnlaget: Hvordan kommer tegn på dybdelæring til syne hos et utvalg elever på mellomtrinnet i naturfag gjennom storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet»?
Fra resultatene etter syklus 1 fant jeg at elevene viste flere tegn til dybdelæring innenfor kategoriene «meningsfull læring» og «fremtidens kompetanser», men få tegn innen «overføring av læring» og «fokus på forståelse». Undervisningsopplegget ble revidert på flere områder, men hovedsakelig for å se flere tegn til forståelse og overføring av læring hos elevene på mellomtrinnet. Dette vil videre bli drøftet i den muntlige delen av masteroppgaven.
Nøkkelord: Storylinemetoden, dybdelæring, sirkulasjonssystemet, pedagogisk designforskning, intervju, observasjon, innholdsanalyse og erfaringsbaserte vurderinger