Programmering i matematikk. En kvalitativ studie om læreres kunnskaper, holdninger og utfordringer
Abstract
Temaet for denne oppgaven er programmering i matematikk, som ble implementert i læreplanen som en del av fagfornyelsen, høsten 2020. Formålet med prosjektet er å undersøke ungdomsskolelæreres kunnskaper om og holdninger til programmering i matematikk, fire år etter implementeringen. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke måter har ungdomsskolelæreres kunnskaper om og holdninger til programmering i matematikk betydning for hvilke utfordringer de møter i programmeringsundervisningen? Denne problemstillingen er videre delt inn i fire forskningsspørsmål som vil bli besvart i denne studien.
Vi tar utgangspunkt i teori og forskning knyttet til computational thinking, programmering, samt lærerens rolle ved undervisning av programmering i matematikkfaget.
For å besvare forskningsspørsmålene har vi valgt et kvalitativ design, der datainnsamlingen har blitt gjennomført ved bruk av semistrukturerte intervjuer av sju lærere på ungdomsskolen. Studien er forankret i et fenomenologisk perspektiv, som lar oss forstå hvordan lærernes syn på egne kunnskaper og holdninger til programmering i matematikk påvirker deres undervisningspraksis. I tillegg gir det oss et innblikk i utfordringer lærerne møter. Dette fremhever informantenes egne perspektiver. Vi har benyttet oss av tematisk analyse for å identifisere, analysere og rapportere temaer og/eller mønstre i vårt datamateriale.
Resultatene presenteres gjennom fire hovedtemaer. Gjennom intervjuene utforsket vi lærernes oppfatning av egne kunnskaper og holdninger til programmering. Funnene viste at det er store variasjoner i hvor forberedt lærere følte de var til å undervise i programmering. Flere av informantene uttrykte behov for mer opplæring og støtte, og pekte på mangler i eksisterende kurs. Alle lærerne rapporterte positive holdninger, men det fremkom også misnøye til implementeringen av programmering i læreplanen, samt utfordringer knyttet til begrenset tid. Noen trakk frem utfordringer med å integrere programmering i matematikken, og samtidig skape sammenheng mellom programmering og faget for øvrig. Informantene har hatt ulike tilnærminger til undervisning av programmering. Funnene viser at læreres kunnskaper, holdninger og undervisningsmetoder er noen av faktorene som påvirker hvordan lærere underviser i programmering.