Kontroversielle tema knyttet til islam i RE - undervisning
Description
Full text not available
Abstract
Denne avhandlingen omhandler hvordan elever med muslimsk bakgrunn opplever undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam. Tidligere forskning tyder på at elever med muslimsk bakgrunn har reagert på den ensidige fremstillingen av islam i media, og at dette kan føre til generaliserende holdninger til både islam og muslimer. Samtidig har tidligere forskning vist at islam har fått en plass i media gjennom konfliktorientert stoff og omdiskuterte praksiser innenfor religionen. Av den grunn er formålet med avhandlingen å utvide kunnskap om hva unge muslimer sitter igjen med etter undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam. Dette omhandler tema som kan vekke følelser og berøre menneskers liv. For å undersøke dette har jeg benyttet et kvalitativt semistrukturert-intervju, der alle intervjuer har blitt gjennomført individuelt. For å analysere datamaterialet har jeg kategorisert etter gjennomgående temaer. Mine muslimske intervjupersoner opplever at undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam bidrar til en ensidig fremstilling av religionen. Dette kan komme av generaliserende holdninger til religionen, som kan utelukke det indre mangfoldet. Kontroversielle tema som har blitt nevnt er kjønnsroller, terrorisme, ekstremisme og konkrete voldshendelser. Videre har noen av intervjupersonene påpekt konsekvenser av den ensidige fremstillingen av islam. Disse konsekvensene er preget av negative og fordomsfulle holdninger, der noe har kommet til uttrykk hos medelever i klassen til intervjupersonene. En diskusjon rundt dette er medias påvirkning på menneskers forståelse av religion. Videre har vi et gjennomgående funn som fremhever intervjupersonenes ønske om å anlegge mer innenfraperspektiv i undervisningen. Dette ønsket kan komme av mangel på anerkjennelse av deres fortolkninger innenfor deres eget livssyn. Disse intervjupersonene nevner at deres standpunkt karakter i faget kan bli påvirket dersom de anvender for mye innenfraperspektiv i undervisningen. På en annen side kom det frem at noen av intervjupersonene hadde en mer positiv opplevelse, der lærerne deres benyttet seg av perspektivmangfold i undervisningen. Til slutt har alle intervjupersoner påpekt kompetansen hos læreren som en viktig faktor i undervisningen, noe som var bemerkelsesverdig intervjupersonene.