Læreres arbeid med elevers motivasjon i matematikk
Abstract
Målet med denne masteroppgaven er å se på hvordan lærere jobber for å motivere elevene sine i matematikk. Flere ulike studier har vist at elevenes motivasjon synker desto høyere opp i skolen de kommer (Kaarstein & Nilsen, 2016; Kaarstein et al., 2020; Lepper et al., 2005; Ryan & Deci, 2000).
Vi har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling i vår masteroppgave: Hvilke arbeidsmåter benytter lærere for å motivere elever på mellomtrinnet i matematikk?
Vi har valgt å ha fokus på læreres praksis, og gikk derfor for et kvalitativt forskningsdesign, der vi intervjuet tre matematikklærere på mellomtrinnet. I forkant av datainnsamlingen leste vi oss opp på teori som vi tenkte kunne være aktuelt for studien. Litteraturgjennomgangen besto både av teori innenfor matematikkdidaktikk og generell motivasjonsteori. Vi kom frem til at vi ønsket å forske på blant annet indre og ytre motivasjon og variert undervisning. I etterkant at datainnsamlingen dukket det i tillegg opp flere temaer vi ønsket å undersøke nærmere. Studien vår tar dermed utgangspunkt i en abduktiv tilnærming, som er en kombinasjon av induktiv og deduktiv tilnærming. Vi har gjennom tidligere teori og forskning, empiri, analyse og drøfting av datamateriale, undersøkt hvilke arbeidsmåter lærere tar i bruk for å motivere elever i matematikk.
Vi har i denne masteroppgaven kommet frem til fire hovedfunn; 1) lærerne ser på variasjon i matematikkundervisningen som en viktig faktor for å styrke motivasjon hos elevene, 2) lærerne tenker i utgangspunktet at de ikke bygger undervisningen på elevenes interesser og liv, men intervjumaterialet tyder på at de gjør det likevel, 3) lærerne har ulike måter å tilrettelegge undervisningen på, når det kommer til arbeid med elevenes mestringsmotivasjon, og med hensyn til faglige svake og sterke elever, og 4) lærere ønsker ofte å fremme elevenes indre motivasjon, men ender ofte opp med å ta i bruk ytre motivasjonsmidler i undervisningen.
Som en oppsummering av funnene, kan vi se at lærerne tar i bruk en variert undervisning og individuelle tilpasninger, for å motivere elevene i matematikk. Dette samsvarer med tidligere forskning vi har presentert i studien.