Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke problemstillingen Hvordan kan en lærer undervise for å utvikle elevenes algebraiske tenkning på 2. trinn? For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en casestudie der vi har gjort et strategisk utvalg av en lærer. Vi inkluderte kvalitative metoder i form av ikke-deltakende observasjon og semistrukturerte intervjuer av læreren. Vi observerte to undervisningsøkter, og gjennomførte tre intervjuer. Denne forsker- og metodetrianguleringen er en av våre styrker i denne studien. Vi har gjort en teoridrevet analyse basert på kategorier og koder hentet fra teori. Vi ble inspirert av Blanton og Kaput (2005) som gjorde en casestudie i USA, om hvordan en lærer innpasset den algebraiske tenkningen på 3.trinn. I tillegg tok vi inspirasjon fra Wettergren (2022) sin studie som tok utgangspunkt i svenske klasserom. Grunnen til at vi ønsket å gjennomføre et strategisk utvalg i denne casestudien, var fordi vi ønsket en lærer som kunne utpeke seg i form av et forbilde for lærerprofesjonen. Dette ble basert på lærerens kompetanse og interesse for matematikkfaget og algebraisk tenkning. Lærerens faglige- og pedagogiske bakgrunn er en av styrkene i denne studien, samtidig som det er en av studiens svakheter. Denne studien vil ikke kunne generaliseres til alle lærerstudenter og lærere som leser denne studien. Vi vil likevel at denne studien skal kunne være til inspirasjon for alle som ønsker å undervise for å utvikle elevers algebraiske tenkning i begynneropplæringen. Etter å ha analysert observasjonsnotater og lydopptak av intervju, satt vi igjen med tre hovedfunn. Det første funnet var at lærerens forståelse, kompetanse og syn på algebraisk tenkning, påvirket hvordan læreren mener at hen underviser for å utvikle elevenes algebraiske tenkning. Funn to viste at læreren introduserte algebraisk tenkning i begynneropplæringen gjennom åpne oppgaver med utgangspunkt i fagets kjerneelementer, der elevene fikk jobbe utforskende både individuelt og i grupper. Det siste funnet viste at læreren valgte å gi oppstart og oppsummering stor plass i undervisningsøkten. I disse delene av undervisningen fikk både lærerens- og elevenes representasjonsformer stort fokus. Totalt sett understreker forskningen vår betydningen av lærerens rolle og kompetanse i utviklingen av elevens algebraiske tekning på 2. trinn.